Siirry sisältöön
Kolmen henkilön käsiä ja kannettavat tietokoneet

Vaalien aikataulut vaalilautakunnille

Keskiviikko 19.3.2025 klo 17-19 Vaalilautakuntien koulutus käytännön asioista, Teams-kokous 

Torstai 20.3.2025 klo 16-20 Sähköisen vaaliluettelon ja tuloslaskennan kenraaliharjoitus, Rykmentin kokouskeskus (Rykmentintie 48), ruokasali

Lauantai 12.4.2025 klo 09.00-11.00 Vaalilautakuntien materiaalien nouto vaalitiloista

  • Etelä-Tuusulan vaalilautakunnat klo 9-10
  • Pohjois-Tuusulan vaalilautakunnat klo 10-11

Lauantai 12.4.2025 klo 9 alkaen Vaalipaikkojen järjestelyt, äänestystilat kuntoon

Puheenjohtajille suunnattu info

Yhteystietolistat vaalilautakunnittain toimitetaan puheenjohtajille sähköpostitse. Muu ohjeistus löytyy tältä sivulta. 

Vaalilautakuntien puheenjohtajien tulee olla hyvissä ajoin etukäteen yhteydessä äänestyspaikoilleen ja sopia koulun rehtorin ja/tai ko. kiinteistönhoitajan kanssa avaimen hausta (sisäoveen tai oviin tarvittaessa). Ulko-ovien kulkulätkät on tilattu keskitetysti ja ne jaetaan puheenjohtajille lauantaina materiaalihaun yhteydessä. Äänestyspaikkojen ulko-ovet ovat avoinna vain äänestysajan, joten vaalilautakunnalla tulee olla käytössään äänestyspaikan avaimet. Koulujen loma-ajat vaikuttavat myös henkilökunnan läsnäoloon kiinteistöllä ja tämä on hyvä huomioida sovittaessa kiinteistön käytännön asioista.

Vaalilautakunnan puheenjohtajan on toivottavaa olla yhteydessä kaikkiin vaalilautakunnan jäseniin ja varajäseniin hyvissä ajoin ennen vaalipäivää. Ennen vaalipäivää olisi hyvä sopia vaaliavustajasta (joko vaalilautakunnan varajäsen tai ulkopuolinen henkilö, joka ei saa olla ehdokkaan lähisukulainen), vaalilautakunnan sihteeristä ja työnjaosta vaalilautakunnan jäsenten kesken. 

Vaalilautakunnille suunnattu info

Vaalilautakuntien puheenjohtajat ilmoittavat vaalitietojärjestelmää käyttävien lautakuntansa jäsenten (noin 4-5 henkilön) nimet hyvissä ajoin osoitteeseen vaalit@tuusula.fi, jotta käyttöoikeudet saadaan päivitettyä ennen sähköisille lautakunnille järjestettävää koulutusta.

Jokainen lautakunta käyttää Tuusulassa alue- ja kuntavaaleissa sähköistä järjestelmää. Vaalilautakunnissa käytetään näin ollen äänestysmerkinnän tekemiseen rekisteriin ja vaalipöytäkirjan ylläpitoon sähköistä vaalitietojärjestelmää. Vaalitietojärjestelmän käyttö edellyttää tietoturvasitoumuksen allekirjoittamista (kerätään muiden tietojen ilmoittamisen yhteydessä) sekä järjestelmään kirjautumista varten verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sirullista henkilö- tai virkakorttia.

Tila, avaimet ja äänestyspaikat sekä niiden järjestelyssä huomioitavat asiat

Lautakunnat järjestelevät vaalitilat vaalisunnuntaita edeltävänä lauantaina heti materiaalihaun jälkeen. Tuusulan kunnan ICT-palvelut kiertää asentamassa työasemat vaalipaikoille lauantaina aamusta/aamupäivästä alkaen, joten lautakunnan on hyvä aloittaa järjestelytyö pöytien sijoittelusta paikoilleen. Lisäksi tilajärjestelyissä on syytä huomioida seuraavat asiat:

  • avainten nouto hyvissä ajoin ennen vaalipäivää, sopiminen noudosta äänestyspaikan kanssa (esim. koulun avainten luovutuksista vastaa koulusihteeri tai kouluisäntä).
  • kulkulätkät ulko-oviin luovutetaan materiaalihaun yhteydessä lauantaina (vaalipäivää edeltävänä päivänä)

Alue- ja kuntavaalien äänestyspaikat 13.4.2025 voi tarkistaa kunnanhallituksen päätöksestä 16.12.2024 § 460.(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

Ennen vaalipäivää tehtävät järjestelyt

Jokaisen vaalilautakunnan puheenjohtajan tulee huolehtia seuraavista asioista ennen varsinaista vaalipäivää:

  • Tilojen avainten hausta sopiminen kiinteistönhoitajan tai koulun edustajan kanssa
  • Yhteydenotto jokaiseen vaalilautakunnan jäseneen ja varajäseneen, mahdollisten työvuorojen sopiminen ennakkoon
  • Roolien sopiminen äänestyspäivälle:
    • vaaliavustaja (joko vaalilautakunnan varajäsen tai ulkopuolinen henkilö, joka ei saa olla ehdokkaan lähisukulainen),
    • vaalilautakunnan sihteeri 
    • muu työnjako vaalilautakunnan jäsenten kesken (esim. työvuorot)
  • Vaalimateriaalin nouto kunnan vaalitiloista lauantaina 12.4.2025 klo 09-11, tämän jälkeen vaalipaikan järjestelyt

Vaalipäivän 13.4.2025 kulku

Klo 8.00 Vaalilautakunta kokoontuu äänestyspaikallaan ja järjestelee äänestyspaikan kuntoon. Samalla vaalilautakunta sopii työvuoroista, ellei näistä ole aiemmin sovittu. Mahdollisuuksien mukaan paikalla on tällöin vaalilautakunnan jäsenten lisäksi myös kaikki varajäsenet.

Klo 8.30 Sähköisen vaaliluettelon lataamisen voi aloittaa

Klo 9–20 Äänestyksen toimittaminen

Vaalilautakunnan on oltava vähintään kolmijäseninen koko vaalipäivän ajan. Vaalipäivän äänestyksen toimittamisesta on yksityiskohtainen ohje “Vaalilautakunnan tehtävät” -ohjekirjassa. Vaalitoimituksessa tulee noudattaa Oikeusministeriön ohjeistusta.

Äänestäjä on velvollinen esittämään vaalilautakunnalle selvityksen henkilöllisyydestään. Ellei vaalilautakunta tunne äänestäjää, lautakunnan on aina pyydettävä nähtäväkseen tämän henkilöllisyystodistus. Mikäli äänestäjän henkilöllisyys ei selviä, vaalilautakunta ei saa antaa hänen äänestää. Äänestäjän henkilöllisyyden toteamisesta ks. ”Vaalilautakunnan tehtävät” -ohjekirja.

Äänestämistä koskevat merkinnät vaaliluettelossa ovat julkisia vasta vaalipäivänä klo 20. Niiden henkilöiden osalta, joiden kohdalla vaaliluettelossa on merkintä T (turvakielto), vaaliluettelon tiedot eivät tule julkisiksi.

Äänestyksen päätyttyä

1. Vaalipäivänä äänestäneiden lukumäärän ilmoittaminen, klo 20.15 mennessä

Kukin äänestysalue ilmoittaa välittömästi äänestyksen päätyttyä eli viimeistään klo 20.15 kunnan ilmoituskeskukselle (puhelinnumerot ovat vaalipäivää edeltävänä päivänä jaettavan materiaalin mukana) tai kirjaa suoraan vaalitietojärjestelmään (sähköiset vaalilautakunnat), kuinka monta henkilöä kävi äänestämässä vaalipäivänä äänestyspaikassa. Lukuun ei saa sisällyttää ennakkoäänestäjiä. Miehiä ja naisia ei tarvitse tässä mainita erikseen.

2. Äänestystuloksen ilmoittaminen, klo 22 mennessä

    Äänestystulos ilmoitetaan suoraan vaalitietojärjestelmään. Ilmoitus on tehtävä viimeistään klo 22.00. Jos laskenta ei ehdi valmistua tähän mennessä, on siitä ilmoitettava kunnan ilmoituskeskukselle puhelimitse.

    Äänestystuloksen ilmoittaminen tarkoittaa sitä, että ilmoitetaan

    • kunkin ehdokkaan saama äänimäärä
    • mitättömien äänten määrä

    Tarkka ohje ääntenlaskennasta on “Vaalilautakunnan tehtävät” -ohjekirjassa. Vaalipöytäkirjan pitäminen ohjeistetaan myös ohjekirjassa. Pöytäkirja ja sen liitelomake tulee laatia huolellisesti. Vaalipöytäkirjan liite -nimisiä lomakkeita on lauantaina ennen äänestyspäivää jaettavan materiaalin mukana.

    3. Vaalipäivänä äänestyspaikalta palautettava materiaali

    Materiaali käsitellään äänestyspaikalla seuraavasti:

    1. Hyväksytyt äänestysliput pannaan nippuihin ehdokkaan numeron osoittamassa järjestyksessä. Kunkin ehdokkaan äänestysliput pannaan omiksi nipuikseen. Omaksi nipuksi pannaan myös mitättömäksi ehdotetut äänestysliput.
    2. Niput suljetaan kestävään päällykseen, joka sidotaan huolellisesti narulla tai teipillä. Voit käyttää tässä myös äänestyslippujen omia pahvilaatikoita. Päällys sinetöidään niin, ettei sitä voida avata sinetöintinauhaa rikkomatta. Sinetöimisen kellonaika on merkittävä vaalipöytäkirjaan. Lopuksi päällykseen liimataan osoitetarra, johon merkitään keskusvaalilautakunnan osoite, lähetyksen sisältö ja lähettäjä.
    3. Vaalilautakunnat laativat sähköisen vaalipöytäkirjan, joka myös allekirjoitetaan järjestelmässä. 
    4. Vaaliluettelo, vaalileimasimet, kynät, sinetöimisvälineet, yms. lauantaina jaettu materiaali palautetaan keskusvaalilautakunnalle.
    5. Palkkionmaksulomakkeet palautetaan vaali-iltana. Palkkionmaksulomakkeen täyttää jokainen äänestystyöskentelyyn osallistuva. Puheenjohtaja allekirjoittaa lomakkeet (varapuheenjohtaja allekirjoittaa puheenjohtajan lomakkeen). Jos joku menettää ansionsa vaalipäivältä, hän täyttää myös ansionmenetyslomakkeen. Ansionmenetyslomakkeessa pitää olla mukana työnantajan todistus menetetystä palkasta.
    6. Vaalilautakunnan on hävitettävä repimällä:
      • käyttämättä jääneet äänestysliput. Hävittämisestä on tehtävä merkintä vaalipöytäkirjaan
      • käyttämättä jääneet vaalipöytäkirjan liitelomakkeet
      • ehdokaslistojen yhdistelmä
      • äänestäjien vaalilautakunnalle jättämät ilmoituskortit

    Revityn materiaalin voi palauttaa materiaalilaatikossa mukana olleessa jätesäkissä/roskapussissa. Huom! Ruuantähteitä, pahvimukeja tai mitään muuta materiaalia kuin paperia, ei saa laittaa samaan jätesäkkiin, johon laitetaan tuhottavaksi toimitettavat yllämainitun listan mukaiset materiaalit. Paperijäte laitetaan paperinkeräykseen äänten palautuksen yhteydessä. 

    Välittömästi em. toimenpiteiden jälkeen kaksi vaalilautakunnan jäsentä (esim. puheenjohtaja ja jäsen) tuovat em. materiaalin äänestysiltana kunnan toimitiloihin. Samassa yhteydessä täydennetään kilometrikorvaukset sekä kuitataan kulkutunnisteet palautetuiksi. 

    Yhteystiedot ongelmatilanteissa

    Tuusulan kunnan kiinteistöjä koskevissa asioissa toimii päivystysnumero: 040 314 2261

    ICT, laite- ja verkkoyhteysongelmat: 040 314 2021

    Juridiset ja/tai vaalitoimitukseen liittyvät ongelmat/kysymykset, keskusvaalilautakunnan sihteeri: 040 314 2998  

    Vaalitietojärjestelmän toimintaan liittyvät kysymykset, Oikeusrekisterikeskuksen vaalituki: 029 566 5609