Tekoälyllä kannustusta ja tukea koululaisten arkiliikuntaan
Tuusulassa pilotoidaan Suomessa ainutlaatuista arkiliikuntaohjelmaa 7.-luokkalaisille.
Nuorten arkiliikunta on vähentynyt huolestuttavasti viime vuosina, ja sen seuraukset näkyvät paitsi fyysisessä toimintakyvyssä, myös jaksamisessa, oppimisessa ja sekä lasten ja nuorten yleisessä hyvinvoinnissa. Opetushallinnon valtakunnalliset Move!-mittaukset ovat osoittaneet, että erityisesti kestävyyskunnossa on tapahtunut selkeää heikkenemistä.
Tuusulan Hyökkälän koulussa tähän ilmiöön tartutaan nyt rohkeasti ja ennakkoluulottomasti – tekoälyn avulla. Koulun liikunnanopettajat ovat kehittäneet yhteistyössä tekoälyratkaisun, joka tuottaa jokaiselle 7. luokan oppilaalle yksilöllisen arkiliikuntaohjelman. Ohjelma perustuu keväällä toteutettavaan PRE-MOVE-mittaukseen, jossa tehdään tuttu 20 metrin viivajuoksu oppilaan kestävyyskunnon arvioimiseksi.
Tukea arjen liikkeeseen kesällä
Mittauksen jälkeen tekoäly analysoi tulokset ja rakentaa kullekin oppilaalle henkilökohtaisen liikuntaohjelman, joka ei edellytä liikuntatiloja tai välineitä. Kyse on arkiliikunnasta – kävelystä, pyöräilystä, pihaleikeistä ja liikkeestä, joka syntyy osana tavallista elämää. Ohjelmat jaetaan kolmeen tasoon: ylläpitävä, kehittävä, vahvistava.
– Tämä lienee Suomessa ensimmäinen kerta, kun tekoälyä hyödynnetään näin konkreettisesti nuorten arkiliikunnan tukemiseen, jossa tähtäimenä on tuleva syksyn Move!-mittaus, kertoo liikunnanopettaja Kimmo Kiuru Hyökkälän koulusta.
– Ohjelman ytimessä on ajatus siitä, että pienetkin liikkeellelähdöt voivat johtaa pysyvämpiin, terveyttä edistäviin, elämäntapamuutoksiin, jatkaa Kiuru.
Kohti syksyn Move!-mittauksia
Tekoälyohjelma on suunniteltu tukemaan oppilaiden liikuntaa erityisesti kesäloman aikana. Syksyllä 8. luokan virallisissa Move!-mittauksissa nähdään, miten kesän arkiliikunta on vaikuttanut kestävyyskuntoon.
Ohjelma on vapaaehtoinen ja tarkoitettu kaikille – niin seuraliikunnan aktiiviharrastajille kuin niille, joilla ei ole lainkaan liikuntaharrastusta. Arkiliikunta tukee paitsi fyysistä toimintakykyä myös palautumista, mielialaa ja arjen jaksamista.
Vanhempien rooli on ratkaiseva
Oppilaiden vanhemmat ovat avainasemassa ohjelman onnistumisen tukemisessa. Kysymällä lapsen mittaustuloksista, rohkaisemalla pieniin liikkeisiin tai vaikka ehdottamalla yhteistä kesälenkkiä, voi vanhempi olla merkittävä motivaation lähde.
– Emme tavoittele huipputuloksia. Tavoittelemme sitä, että liikunta tuntuu hyvältä ja omalta – että syntyy kipinä, joka kantaa pitkälle, liikunnanopettaja Janne Paljakka tiivistää.
Tuusulassa liikkuminen ei jää vain koululiikunnan varaan – se elää nyt tekoälyn tukemana arjessa, kesässä ja nuorten omassa rytmissä.
Lisätiedot:
Hyökkälän koulun liikunnanopettaja Kimmo Kiuru, kimmo.kiuru@tuusula.fi