Siirry sisältöön

Vikapäivystys työajalla
maanantaista torstaihin kello 7.30−16
perjantaisin kello 7.30−15
040 314 3130

Vikapäivystys työajan ulkopuolella
040 314 3125

Häiriötiedotteet tekstiviestillä

Lähetämme häiriötiedotteita tekstiviestillä vaikutusalueen kiinteistöille. Asukkaiden julkiset puhelinnumerot saamme operaattoreilta. Mikäli liittymäsi on rekisteröity muuhun osoitteeseen (esimerkiksi työpuhelin), olet kieltänyt operaattoriasi luovuttamasta osoitettasi, tai liittymäsi on salainen tai prepaid, viesti ei sinua valitettavasti tavoita. Siinä tapauksessa voit ottaa häiriöistä ilmoittavat tekstiviestit käyttöön rekisteröimällä puhelinnumerosi palveluumme.

Häiriöistä ilmoittaminen

Häiriötilanteissa ensisijainen tiedotuskanavamme on verkkosivustomme. Päivitämme häiriökartalle sekä äkilliset että ennakoidut vesihuollon häiriötilanteet ja niiden sijainnit.

Pyrimme tiedottamaan ennakoidusta häiriöstä vähintään kaksi vuorokautta ennen palvelukatkoa.

Äkillisissä hätätöissä etukäteistiedottaminen ei luonnollisestikaan ole mahdollista, mutta tiedotamme häiriöistä heti kun katkon vaikutusalue on tiedossa. Äkillisen häiriön sattuessa on tärkeää kartoittaa aluksi häiriöalue ja eliminoida lisävahingot. Yleisin häiriö, jonka vedenkäyttäjä huomaa, on vesikatko. Esimerkiksi kun vesijohdon vuoto havaitaan, tarvitaan ensin tieto maanalaisista kaapeleista ja johdoista ennen kuin päästään etsimään vuotokohtaa. Asiakkaalle aiheutuvan palvelukatkon pituuteen vaikuttavat muun muassa vuotokohdan paikantamiseen menevä aika sekä kaivantoturvallisuuteen liittyvät asiat.

Äkillisten vedenjakeluhäiriöiden pitkittyessä järjestämme katkoalueelle väliaikaisen vedenjakelupisteen, josta vettä voi käydä noutamassa omaan astiaan. Ilmoitamme vedenjakelupisteen sijainnin tiedotteessamme. Päivitämme tilanteen etenemisestä tietoa verkkosivuillemme, joten seuraathan sivujamme aktiivisesti.

Vesikatko aiheuttaa yleensä harmitusta kaikille, mutta kiireettömät palautteet pyydämme jättämään sähköpostitse osoitteeseen vesihuoltolaitos@tuusula.fi jotta päivystävä puhelinnumero ei ruuhkaudu.

Korjaustöiden jälkeen

Korjaustöiden jälkeen veden laatuhäiriöt ja vedenpaineen vaihtelu ovat mahdollisia. Tilanne korjaantuu juoksuttamalla kylmää vettä niin kauan, että vesi on kirkasta ja mahdollinen pärskintä loppuu.

Vesijohtovuodon korjaustyön takia putkistoista saattaa irrota saostumia ja ruostetta, josta voi aiheutua vesijohtoveden laatuhaittoja, kuten vesihanojen ja pesukoneiden sihtien tukkeutumista sekä vaalean pyykin värjäytymistä. Putkistoon mahdollisesti päässyt ylimääräinen ilma voi aiheuttaa ”kolinaa” ja pärskintää sekä veden sameutta.

Mikäli tilanne ei korjaannu noin 10 minuutin juoksutuksen jälkeen, otathan yhteyttä päivystysnumeroomme 040 314 3125.

Kotitalouksien varautuminen häiriötilanteisiin

Voit varautua häiriötilanteisiin:

  • Varaa vettä juomavedeksi ja ruuanlaittoon. Pitkissä katkoksissa vettä on hyvä varata jonkin verran myös vessan huuhteluun
  • Mieti valmiiksi, kuinka paljon vedelle on katkon aikana käyttöä
  • Varaa kotiin sopivia astioita, joihin vettä voi laskea valmiiksi. 5−10 litran kannelliset sangot ovat käteviä noutoastioita vesipisteelle.
  • Seuraa tiedotusta verkkosivuillamme.

Yleisimmät vikatilanteet

Yleensä vika johtuu seuraavista syistä:

  • Tonttijohto on jäätynyt tai vioittunut: Ota yhteys yksityiseen lvi-liikkeeseen.
  • Vesimittari on jäätynyt tai vioittunut: Ota yhteys Tuusulan Veteen
  • Vesihuoltolaitoksella tai taloyhtiössä on etukäteen ilmoitettu jakelukatkos: Tarkista onko asiasta tiedotettu taloyhtiön kautta tai verkkosivuillamme.
  • Lämpimän veden ongelmissa: Ota yhteys kiinteistöhuoltoyhtiöön tai energialaitokseen
  • Kiinteistön oma viemäri ei vedä: Ota yhteyttä loka-autopalveluja tarjoavaan yritykseen. Yleisimpiä tukosten aiheuttajia ovat kotitalousrasvat, vaipat ja jätteet, jotka eivät kuulu viemäriin.
  • Jos epäilet, että viemäritukos ei johdu tonttiviemäristä, ota yhteyttä Tuusulan Veteen!
Havainnekuva joka esittää vesijohtoverkoston rakennetta ja kunkin osan hoitovastuuta.