Siirry sisältöön
Taija Taika puhaltaa saippuakuplia sisällä lapsille. Taustalla värikkäitä viirejä.

Avustusperiaatteet

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan avustuksien periaatteet ja hakuohjeet on päätetty 21.11.2023. Tuusulan kunta uudisti avustusperiaatteet vuonna 2024.

Hakuajat ja avustusmäärät 2025

Toiminta-avustukset kulttuuri-, nuoriso- ja liikuntatoimintaan sekä kulttuurin ja urheilun kummituki ovat haettavissa vuosittain tammikuussa (1.–31.1.). Kerta-avustuksia voi hakea ympäri vuoden.

Vuonna 2025 toiminta-avustusta jaetaan kulttuuri- ja taidetoimijoille 125 000 euroa, nuorisoyhdistyksille 15 000 euroa ja urheiluseuroille 50 000 euroa. Harrastusmaksutukea jaetaan 20 000 euroa, kulttuurin ja urheilun kummituen summa on 15 000 euroa.

Toiminta-avustus kulttuuritoimintaan

Hakuaika: 1.–31.1.
Hakutapa: Sähköinen haku (vahva tunnistautuminen) 
Päätöksentekijä: Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta
Ketkä voivat hakea: Yksityiset henkilöt, ryhmät ja yhdistykset

Laki kuntien kulttuuritoiminnasta määrittelee kunnan tehtäväksi toiminnan, jolla kunta edistää kulttuurin ja taiteen tekemistä, harrastamista, saavutettavuutta ja käyttöä sekä taide- ja kulttuurikasvatusta ja kulttuuriperintöä. Kunnan on luotava edellytyksiä myös ammattimaiselle taiteelliselle työlle ja toiminnalle. Kunnan on edistettävä kulttuuria ja taidetta osana asukkaiden hyvinvointia, terveyttä, osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja paikallista elinvoimaa. Kulttuuriavustusten tavoitteena on yhteisöllisyyden, osallisuuden sekä paikallisen tapahtumatarjonnan lisääminen. Päämääränä on luoda toiminnallisia edellytyksiä kotiseutu- ja kulttuuritoiminnalle, taiteen harjoittamiselle ja harrastamiselle sekä laajentaa ja monipuolistaa paikallista kulttuuritarjontaa.

Kulttuuri- ja taidetoimintaan tarkoitettu tuki on harkinnanvaraista, ja sitä myönnetään pääsääntöisesti Tuusulan kunnan alueella toimiville kulttuuri- ja kotiseututoimintaa sekä taiteellista työtä ammatikseen tekeville tai harrastaville yksityisille henkilöille, ryhmille ja yhdistyksille. Tuki ei ole tarkoitettu opiskelun rahoittamiseen, koulujen ja oppilaitosten opetusprojektien rahoittamiseen eikä sosiaaliseen toimintaan. Tukea ei myönnetä tilaisuuksiin, jotka ovat suljettuja tai vain jäsenistölle järjestettyjä eikä sellaiseen toimintaan, jota tuetaan kunnan muilla avustuksilla. 

Avustuspäätöksiä arvioitaessa suositaan hankkeita, toimintaa tai tapahtumia, joilla on:

  • vaikutuksia yhteisöllisyyteen, osallisuuteen, saavutettavuuteen ja hyvinvointiin
  • vaikutuksia kunnan kulttuuri- ja taidetoiminnan monipuolisuuteen
  • yhteistyötä kulttuuri- ja taidetoimijoiden välillä
  • omarahoitusta ja realistinen toimintasuunnitelma.

Tukimuodot 

Tukimuotoja ovat

  • tuotantotuki ammattitaiteilijoille ja ammattilaisryhmille
  • tuotantotuki taiteen harrastajille
  • tuotantotuki taide- ja kulttuuriyhdistyksille
  • työskentelyapuraha ammattitaiteilijoille.

Hakuehdot

  • Tuotantotuilla tuetaan esityksen, näyttelyn, tapahtuman tai julkaisun tuottamista sekä niihin liittyvää markkinointia, viestintää, ohjaustoimintaa ja palkkoja (esimerkiksi kuoronjohtajan palkkakulut).
  • Työskentelyapuraha on tarkoitettu tuusulalaisten ammattitaiteilijoiden työskentelyedellytysten turvaamiseen ja parantamiseen sekä jatkokoulutukseen. Sama henkilö ei voi saada työskentelyapurahaa kahtena peräkkäisenä vuonna ilman erityisiä perusteita.
  • Hakemuksessa on selvitettävä avustuksen käyttötarkoitus ja työsuunnitelma sekä kuvattava toiminnan tavoitteet lyhyesti. Kustannusarvion on oltava jäsennelty, ja siitä on selvittävä omarahoitusosuus.
  • Ammattitaiteilijoiden ja ammattilaisryhmien on liitettävä hakemukseensa ansioluettelo.
  • Yhdistyksen täytyy toimittaa hakemuksen yhteydessä tai viimeistään 31.12.:
    • edellisen vuoden toimintakertomus, tilinpäätös ja toiminnantarkastajan lausunto
    • kuluvan vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio.

Avustusten maksaminen, käyttö ja valvonta

  • Avustus kulttuuri- ja taidetoimintaan on käytettävä sen toimintavuoden aikana, jona avustusta haetaan.
  • Avustusten maksaminen tapahtuu kunnassa yleisesti hyväksyttyjen periaatteiden mukaan.
  • Toteutetusta hankkeesta toimitetaan kirjallinen selvitys, jossa tuotot ja kulut on eritelty tulo- ja menolajeittain. Selvityksen liitteiksi lisätään kuitit. Selvitys toteutuneesta hankkeesta on toimitettava viimeistään 31.12. mennessä. Selvityksen tekeminen ei koske työskentelyapurahan saajaa.
  • Kunnan viranomaisilla on oikeus tarkistaa avustusten saajan varainkäyttö ja siihen liittyvät asiakirjat avustusehtojen noudattamisen selvittämiseksi.
  • Tuotantotuki tai työskentelyapuraha voidaan vaatia maksettavaksi takaisin, jos avustusperiaatteita ei ole noudatettu.
  • Avustuksen käyttötarkoituksen muutosta on haettava kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta kirjallisesti myöntämisvuonna.

Katso myös kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan avustuksia koskevat yhteiset ohjeet.

Selvitys avustuksen käytöstä

Avustuksien käytöstä tehdään selvitys 31.12. mennessä sähköisen asioinnin järjestelmään (sama järjestelmä, jossa hakemus jätettiin). 

Tiedustelut: Tuusulan kulttuuripalvelut, puhelinnumerot 040 314 3436 ja 040 314 3456

Toiminta-avustus liikunta- ja nuorisotyöhön

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta tukee rekisteröityjen, nuoriso- ja liikuntatyötä järjestävien yhdistysten sekä muiden rekisteröityjen yhteisöjen järjestämää nuoriso- ja liikuntatoimintaa myöntämällä vuosittain toiminta-avustusta jakoperusteiden mukaisesti. Avustusta voi hakea myös yhdistys tai yhteisö, jonka toiminnan luonne perustuu ylikunnallisuuteen ja joiden ylikunnallinen yhteistyö on perusteltua. Tällöin avustus koskee vain tuusulalaisia harrastajia.  

Toiminta-avustukseen vaikuttavilla kriteereillä pyritään tasapainottamaan laaja-alaisesti harrastemuotojen yhdenvertaisuutta. 

Myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä. 

Nuorisotoiminnan myöntökriteerit

Avustus myönnetään tapahtuneen toiminnan mukaan (tulevasta kehityksestä pyydetään arvio.) 

Kriteerit alle 20-vuotiaiden toiminnalle edellisenä toimintavuonna:

  • kokoontuvien ryhmien määrä toimintakaudella
    • säännöllisesti kokoontuvien ja ohjattujen ryhmien lukumäärä koko toimintavuonna 
  • kokoontumiskertojen määrä toimintakaudella
    • säännöllisen ja ohjatun toiminnan osalta koko vuoden kokoontumiskertojen yhteislukumäärä  
  • toiminnassa mukana olevien lasten ja nuorten määrä
    • yhdistyksen toiminnassa olevien lasten ja nuorten kokonaismäärä
  • tapahtumien ja tilaisuuksien määrä
    • yhdistyksen järjestämien erillisten tapahtumien ja tilaisuuksien lukumäärä.

Arvio toiminnan kehityksestä tulevana vuonna: Toiminta yhdistyksessä 1) lisääntyy 2) vähenee 3) pysyy ennallaan tulevana toimintavuonna. Jos valitaan 1 tai 2, muutokset selitetään lyhyesti.

Liikuntatoiminnan myöntökriteerit 

Avustus myönnetään tapahtuneen toiminnan mukaan (tulevasta kehityksestä pyydetään arvio.) 

Kriteerit alle 20-vuotiaiden toiminnalle edellisenä toimintavuonna:

  • kokoontuvien ryhmien määrä toimintakaudella
    • säännöllisesti kokoontuvien ja ohjattujen ryhmien lukumäärä koko toimintavuonna 
  • kokoontumiskertojen määrä toimintakaudella
    • säännöllisen ja ohjatun toiminnan osalta koko vuoden kokoontumiskertojen yhteislukumäärä  
  • yhdistyksen ilman ulkopuolista tukea palkkaaman henkilökunnan kokonaiskulut
    • koko vuoden henkilöstömenojen kokonaiskulut   
  • yhdistyksen toiminnassaan käyttämien tilojen vuokrakustannukset/vuosi
    • kaikkien yhdistyksen käytössä olevien tilojen kustannukset (myös Tuusulan ulkopuolisten tilojen, jos käyttö kohdentuu tuusulalaisiin lapsiin ja nuoriin).

Kriteerit yli 20-vuotiaiden toiminnalle edellisenä toimintavuonna:

  • kokoontuvien ryhmien määrä toimintakaudella
    • säännöllisesti kokoontuvien ja ohjattujen ryhmien lukumäärä koko toimintavuonna.

Arvio toiminnan kehityksestä tulevana vuonna: Toiminta yhdistyksessä 1) lisääntyy 2) vähenee 3) pysyy ennallaan tulevana toimintavuonna. Jos valitaan 1 tai 2, muutokset selitetään lyhyesti.

Usein kysyttyjä kysymyksiä:

Milloin seura on ylikunnallinen?
Vastaus: Kun seura hakee toiminta-avustusta Tuusulan lisäksi myös muualta. Lomakkeessa kysytään jäsenmäärä toisella paikkakunnalla ja tuusulalaisuusaste lasketaan jäsenmäärien keskinäisen suhteen mukaisesti.

Lasketaanko lyhyt ja osallistujille maksullinen kurssitoiminta kokoontumiskertojen määrään?
Vastaus: Ei lasketa. Vain toimintakaudella tapahtuva säännöllinen ja pidempiaikaisen toiminnan kokoontumiskerrat sisällytetään hakemukseen.

Harrastusmaksutuki yhdistyksille

Harrastustoiminnan järjestämisessä mukana olevien tahojen on varmistettava, että maksut eivät muodostu osallistumisen esteeksi. Asia pitää ratkaista yhteistyössä. Vastuu on jokaisella toimijalla, ei vain kunnilla tai seuroilla.  

Valtakunnallisena tavoitteena on oltava, että lapsena voi harrastaa monipuolisesti ja edullisesti ja että nuorilla on monipuolisia harrastelumahdollisuuksia itselle rakkaiden harrastusten parissa.

Yleinen taloustilanne heijastuu yhdistyksiin, ja kustannusten nousu vaikuttaa välillisesti moneen seuratoiminnan kiinteisiin kustannuksiin, jotka eivät ole aiheutuneet suoraan järjestetystä toiminnasta. Esimerkiksi harrastusmuotojen väliset tilakustannukset vaihtelevat paljon. 

Tuusulan kunta tukee yhdistyksiä ja muita harrastetoiminnan järjestäjiä avustuksella, jonka tarkoituksena on tuusulalaisten lasten ja nuorten harrastusmaksujen pienentäminen taloudellisten, sosiaalisten ja terveydellisten syiden perusteella. Avustus edellyttää hakijayhdistykseltä vastavuoroisuutta. Myönnetty avustus ei saa toimia lisärahoituksena kustannuksia lisäävään toimintaan, sen sijaan yhdistys voi toteuttaa toiminnassaan kustannuksia pienentäviä toimenpiteitä.   

Harrastamisen kokonaiskustannukset muodostuvat monenlaisista kustannuksista. Kustannukset voivat vaihdella toiminnasta riippuen hyvin paljon. Yhdistystoiminnassa ja harrastuksissa on pakollisia ja kiinteitä maksuja, esimerkiksi ohjaus- ja kilpailutoiminnan kustannuksia sekä varuste- ja välinekuluja. Yhdistys ei voi vaikuttaa kaikkiin kustannuksiin. 

Harrastamisen kustannuksia voivat aiheuttaa myös muun muassa matkat, virkistystoiminta sekä monet muut asiat. Kustannuksien alentaminen on kaikkien toiminnassa mukana olevien tahojen yhteinen tehtävä.  

Myöntökriteerit

Esimerkki: Toimintasuunnitelmasta karsitaan / vähennetään toissijaisia ja kustannuksia lisääviä kulueriä ja toimenpiteitä. Tällaisia voivat olla kilpailu- ja toissijaiset harjoitusmatkat- ja leirit, välinehankinnat, tilakustannukset sekä ei-välttämättömät ulkomaan matkat.

Hakija esittää suunnitelman laajuuden, vaikutukset ja perustelut sille, miten ja kuinka monelle henkilölle se kohdentaa harrastusmaksutuen.

Esimerkki: toiminnassa mukana oleva lapsi maksaa yhdistykselle / opetuksen järjestäjälle kuukausimaksua X euroa. Kuukausimaksu(t) poistetaan / puolitetaan X kuukauden ajaksi .

Hakija esittää suunnitelman siitä, kuinka se pystyy osallistumaan harrastusmaksujen ja kulujen pienentämiseen ja minkälaisia säästöjä tavoitellaan.

Tuusulan kulttuurin ja urheilun kummituki

Kummituen tavoitteena on mahdollistaa ja tukea erityisesti nuorten taiteilijoiden ja urheilijoiden urakehitystä ja tuoda kunnalle näkyvyyttä.

Tuusulan kulttuurin ja urheilun kummituen hakuaika on vuosittain 1.–31. tammikuuta, kuten muidenkin avustusten hakuaika. Vuonna 2025 kummituen avustussumma on 18 000 euroa.

Tuusulan kulttuurin ja urheilun kummituen hakuedellytykset henkilöille ja ryhmille:

  • Hakija opiskelee, harrastaa tai valmentautuu tavoitteellisesti omalla alallaan.  
  • Hakija sitoutuu osallistumaan kunnan osoittamiin tapahtumiin ja edistämään Tuusulan kunnan näkyvyyttä strategian mukaisesti sopimuksen laajuus huomioiden.
  • Hakija liittää vapaamuotoiseen hakemukseen kuvauksen urastaan, tavoitteistaan ja toiminnasta syntyvistä kustannuksista sekä omalla alallaan menestymistä kuvaavan lausunnon, jonka on kirjoittanut oppilaitos, taustaorganisaatio, lajiliitto tai muu vastaava.   

Nuoret

Hakija on 13−20-vuotias, kansallisesti ansioitunut tai menestynyt tuusulalainen. Sopimuksen arvo on noin 500−2 000 euroa vuodessa.

Aikuiset

Hakija on yli 21-vuotias, kansainvälisesti ansioitunut tai menestynyt tuusulalainen tai Tuusulaa tunnetuksi tekevä. Sopimuksen arvo on noin 1 000−10 000 euroa vuodessa.

Päätökset kummituen saajista tekee kunnanhallitus. Tuusulan kunta tekee valittujen henkilöiden tai ryhmien kanssa kirjallisen sopimuksen. Sopimus tehdään 1−2 vuodeksi kerrallaan.  

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan avustuksia koskevat yhteiset ohjeet

  • Avustuksia haetaan vain sähköisesti 1.–31.1. Myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä.
  • Tuotantotuilla tuetaan esityksen, näyttelyn, tapahtuman tai julkaisun tuottamista sekä niihin liittyvää markkinointia, viestintää ja ohjaustoimintaa (esimerkiksi kuoronjohtajan palkkakulut). 
  • Työskentelyapuraha on tarkoitettu tuusulalaisten ammattitaiteilijoiden työskentelyedellytysten turvaamiseen ja parantamiseen sekä jatkokoulutukseen. Sama henkilö ei voi saada työskentelyapurahaa kahtena peräkkäisenä vuonna ilman erityisiä perusteita. 
  • Hakemuksessa on kuvattava avustuksen käyttötarkoitus ja toiminnan tavoitteet lyhyesti. Talousarvion on oltava jäsennelty, ja siitä on selvittävä omarahoitusosuus. Laajempi toimintasuunnitelma ja talousarvio lisätään hakemuksen liitteiksi.  
  • Ammattitaiteilijoiden ja ammattilaisryhmien on liitettävä hakemukseensa ansioluettelo. 
  • Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää avustuksien jakoperusteista ja niihin vuosittain varattujen määrärahojen jakautumisesta.
  • Avustus maksetaan hakijatahon ilmoittamalle pankkitilille, kun päätös on lainvoimainen.
  • Avustus voidaan periä takaisin, jos sitä ei ole käytetty myönnettyyn tarkoitukseen.
  • Avustuksen käyttötarkoituksen muutosta on haettava kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta kirjallisesti.
  • Raportointi: Toteutetusta hankkeesta toimitetaan kirjallinen selvitys, jossa tuotot ja kulut on eritelty. Selvityksen liitteiksi lisätään kuitit avustusta vastaavalta summalta. Selvitys on toimitettava viimeistään 31.12. mennessä sähköisen asioinnin järjestelmään. Yhdistykset jättävät raportin liitteeksi viimeisimmän toimintakertomuksen, tilinpäätöksen ja toiminnantarkastajan lausunnon. Selvityksen tekeminen ei koske työskentelyapurahan saajaa.
  • Kunnan viranomaisilla on oikeus tarkistaa avustusten saajan varainkäyttö ja siihen liittyvät asiakirjat.
  • Palvelualueen päällikkö voi tarvittaessa tehdä jakoperusteisiin teknisluonteisia korjauksia.
  • Avustuksista raportoidaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle osavuosikatsauksen yhteydessä. 
  • Avustuksien haun yhteydessä kerättävää tietoa käytetään hakemusten käsittelyyn, yhteydenpitoon, yhdistysrekisterin ylläpitoon ja lakisääteiseen tilastointiin.
  • Avustus kulttuuri- ja taidetoimintaan on käytettävä sinä toimintavuonna, jolloin avustusta haetaan. 

Tietosuoja 

  • Hakija tiedostaa, että hakemus ja sen liitteet ovat julkisia asiakirjoja (Laki 1050/2018). 
  • Avustuksien haun yhteydessä kerättävää tietoa käytetään hakemusten käsittelyyn, yhteydenpitoon, yhdistysrekisterin ylläpitoon ja lakisääteiseen tilastointiin. 
  • Avustushakemusrekisterin tietosuojaseloste on nähtävillä kunnan verkkosivuilla.

Lisätietoja

Vapaa-aikapalvelujen päällikkö

Risto Kanerva

Sivistys
Vapaa-aikapalv. ja yhd. tuki
+358403142220

Lisätietoa Tuusulan muista avustuksista