Siirry sisältöön

Astu sisään museoon:

Kohteet on toteutettu kokeellisesti erilaisia XR-teknologioita hyödyntäen.

  • Virtuaali-Ainola: realistinen fotogrammetrialla toteutettu skannaus Aino ja Jean Sibeliuksen taiteilijakodin yläkerrasta
  • Virtuaali-Suviranta: myös fotogrammetrialla toteutettu Eero ja Saimi Järnefeltien kodin studio. Suvirantaan sijoittuu myös Koulu-VR-projekti.
  • 360-elämykset: 360-valokuvin toteutetut kohteet, jotka voi kokea itsenäisesti virtuaalioppaiden avulla tai liveoppaan kanssa. Kohteina toimivat Aleksis Kiven kuolinmökki, Erkkola, Halosenniemi, Heikkilän kotiseutumuseo, Jokelan tiilitehdas sekä Klaavolan talo.
  • Virtuaalinen Keravan Vanha Valtatie: Vanhojen valokuvien pohjalta luotu 3D-malli siitä, miltä Keravan keskusta näytti noin 100 vuotta sitten.
  • Virtuaalinen Tivoli Sariola: Valokuvien pohjalta tehty 3D-malli Tivoli Sariolan vanhasta karusellista sekä ampumaradasta, jota pääsee itse kokeilemaan.
  • Virtuaalinen Villa Kokkonen: Gaussian splatting -menetelmällä skannatut Alvar Aallon ystävälleen Joonas Kokkoselle suunnitteleman kodin olohuone ja pianohuone.

Hanketta rahoittaa Euroopan unioni NextGenerationEU-rakennetuella.