Monikulttuurinen opetus
Muuta kuin suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuville oppilaille järjestettävän opetuksen tavoitteina ovat oppilaiden suomen kielen taidon vahvistaminen, toimiva kaksikielisyys sekä identiteetin vahvistuminen oman kieli- ja kulttuuritaustan pohjalta.

Suomi toisena kielenä opetus
Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa on erilaisia oppimääriä. Oppilas voi opiskella suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärää (myöhemmin S2), jos hänen äidinkielensä ei ole suomi, ruotsi tai saame tai hänellä on muutoin monikielinen tausta. Paluumuuttajaoppilaat ja kaksikielisten perheiden lapset, joiden virallinen äidinkieli on suomi, voivat tarvittaessa opiskella suomea toisena kielenä.
Äidinkieli ja kirjallisuus oppimäärän valinta
Oppimäärän valinnasta päättää huoltaja kouluun ilmoittautumisen yhteydessä. Valintaa voidaan muuttaa koko perusopetuksen ajan.
Oppimäärän valinta perustuu aina oppilaan tarpeisiin. Oppilaan opettajat arvioivat tarvetta. Kun selvitetään oppimäärän tarvetta, huomioidaan seuraavat asiat:
- oppilaan suomen kielen taidossa on puutteita jollakin kielitaidon alueella, joita ovat puhuminen, lukeminen, kuullun ymmärtäminen, kirjoittaminen, rakenne ja sanasto
- oppilaan suomen kielen taito ei vielä riitä yhdenvertaiseen koulussa osallistumiseen
- oppilaan suomen kielen taito ei vielä riitä suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opiskeluun.
S2 opetuksen antaminen
S2-opetusta annetaan joko erillisessä S2-ryhmässä tai eriytettynä suomen kieli ja kirjallisuus ryhmässä. S2-oppimäärän opiskelu ei lisää oppilaan työjärjestyksen tuntimäärää.
S2 opetuksen tavoitteet
S2-opetuksen keskeinen tavoite on, että oppilas saavuttaa perusopetuksen loppuun mennessä mahdollisimman hyvän suomen kielen taidon kaikilla kielitaidon osa-alueilla. Oppilas opiskelee S2-oppimäärän mukaisesti, kunnes oppilaan taidot riittävät suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opiskeluun. Myös suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän mukaan opiskeleva oppilas voi siirtyä opiskelemaan S2-oppimäärän mukaisesti, jos siihen on tarve.
S2-oppimäärä muutetaan suomen kieli ja kirjallisuusoppimääräksi, kun oppilaan suomen kielen taito on riittävä sen opiskeluun.
Perusopetukseen valmistava opetus
Perusopetuksen valmistavaa opetusta annetaan oppilaille, joiden suomen kielen taito ei vielä ole riittävä perusopetuksen luokassa opiskelemiseen. Valmistavan opetuksen tavoitteena on oppia suomen kieltä, tarvittavia valmiuksia perusopetusta varten sekä tukea kotoutumista Tuusulaan.
Perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestäminen
Valmistavan opetuksen järjestäminen vaihtelee oppilaan iän mukaan.
Ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille valmistavaa opetusta annetaan oppilaalle osoitetussa lähikoulussa. Kesken lukuvuoden Tuusulaan muuttava 1.–2.-luokkalaisen ikäinen oppilas voidaan sijoittaa myös ryhmämuotoiseen valmistavaan opetukseen, jos sen katsotaan olevan oppilaan suomen kielen oppimista paremmin tukeva ratkaisu.
3.–9.-luokkalaiset oppilaat opiskelevat valmistavan opetuksen ryhmissä.
Perusopetukseen valmistavaan opetukseen ilmoittautuminen
Valmistavaan opetukseen ilmoittaudutaan olemalla puhelimitse yhteydessä kasvun ja oppimisen tuen päällikköön 040 314 3369.
Oman äidinkielen opetus
Tuusulassa tuetaan oppilaiden monikielisyyttä muun muassa järjestämällä oman äidinkielen opetusta.
Oman äidinkielen opetuksen järjestäminen
Oman äidinkielen opetusta järjestetään, jos kyseiseen ryhmään ilmoittautuu vähintään 8 oppilasta. Oman äidinkielen opetusta annetaan kaksi tuntia viikossa. Opiskelua ohjaavat oman äidinkielen opetussuunnitelmat. Oman äidinkielen opiskelusta annetaan erillinen todistus.
Tällä hetkellä Tuusulassa järjestetään oman äidinkielen opetusta seuraavissa kielissä:
- arabia
- englanti
- dari/fari
- saksa
- ukraina
- venäjä
- viro.
Oman äidinkielen opetukseen osallistuminen
Oman äidinkielen opetukseen osallistuminen on vapaaehtoista, mutta opetukseen ilmoittautumisen jälkeen oppilaan on osallistuttava opetukseen. Opetus tapahtuu iltapäivisin varsinaisten koulutuntien jälkeen. Opetus on oppilaalle maksutonta. Huoltaja vastaa mahdollisista kuljetuksista ja matkakustannuksista.
Opetukseen voivat osallistua oppilaat, joille kyseinen kieli on äidinkieli tai kotikieli.
Suomalaiset paluumuuttajaoppilaat ja ulkomailta adoptoidut lapset voivat osallistua maahanmuuttajien äidinkielen opetuksen ryhmiin ylläpitääkseen ulkomailla opittua vieraan kielen taitoaan.