Siirry sisältöön
Kaksi poikaa koulun pihalla

Järjestyssäännöt

Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen

    • Perusopetuslain 29 §:n, lukiolain 40 §:n ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 80 §:n mukaisesti järjestyssääntöjen tarkoitus edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
    • Kouluaikaan sisältyy lukujärjestyksen mukainen koulupäivä, kouluruokailu, välitunnit sekä koulun järjestämät retket, leirikoulut, liikuntapäivät, juhlat ja muut tilaisuudet.
    • Koulualueena pidetään koulurakennuksia ja piha-alueita sekä muita tiloja ja paikkoja, joissa opetusta annetaan. Järjestyssääntöjen liitteenä on kartta koulun alueesta.
    1. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet 


    Oppilaiden yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä muut oikeudet

    • Jokaisella oppilaalla on oikeus osallistua turvallisesti opetukseen.
    • Jokaisella oppilaalla on oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun.
    • Jokaisella oppilaalla on oikeus osallistua koulun toimintaan ja kehittämiseen ja ilmaista mielipiteensä.
    • Jokaisella oppilaalla on oikeus opiskeluhuoltoon ja oppimisen tukeen.
    • Jokaisella oppilaalla on oikeus maksuttomaan ateriaan.
    • Jokaisella oppilaalla on oikeus opetukseen osallistumisen edellyttämiin tulkitsemis- ja avustajapalveluihin ja apuvälineisiin.
    • Jokaisella oppilaalla oikeus maksuttomaan tapaturman hoitoon.
    • Jokaisella oppilaalla on edellytysten täyttyessä oikeus koulukuljetukseen.

    Oppilaan velvollisuudet

    • Jokaisella oppilaalla on velvollisuus osallistua lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja tehdä opettajan antamat tehtävät huolellisesti kouluajalla ja kotitehtävät vapaa-ajalla.
    • Meidän koulussamme toimitaan oma ja toisten turvallisuus huomioiden ja opettajan ohjeita noudattaen.
    • Jokainen henkilöstön jäsen ja oppilas käyttäytyy ystävällisesti, reilusti ja toisia kunnioittavasti kaikkia koulun oppilaita ja koulun henkilöstöä kohtaan.
    • Jokainen oppilas ottaa toiset huomioon, käyttää asiallista kieltä ja noudattaa hyviä tapoja sekä antaa muille opiskelu- ja työskentelyrauhan.
    • Toisia ei saa lyödä, potkia, haukkua tai sanoa ilkeitä asioita toisille.
    • Meidän koulussamme kukaan ei kiusaa tai syrji toisia. Jos sinua kiusataan tai huomaat kiusaamista, kerro siitä aikuiselle koulussa. Aikuinen voi olla opettaja, koulunkäynninohjaaja, kouluvalmentaja, kuraattori tai rehtori.
    1. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen 


    Hyvä käytös

    • Koulussa noudatetaan hyviä käytöstapoja, otetaan muut huomioon ja noudatetaan annettuja ohjeita.
    • Oppilaan tulee pukeutua niin, että hän voi turvallisesti osallistua opetukseen. Opettaja antaa tarkemman ohjeistuksen, miten erilaisiin oppimistilanteisiin tulee pukeutua niin, että turvallisuus ja hygieniasyyt tulevat huomioiduksi.
    • Oppilastöihin ei saa kopioida tekstiä tai kuvia luvatta lähdettä ilmaisematta.
    • Oppitunneille tulee saapua ajoissa.
    • Kouluun ei suositella tuotavaksi leluja tai muita tavaroita, joita ei tarvita koulupäivän aikana.
    • Jos kouluun tuo leluja tai urheiluvälineitä, tulee niitä säilyttää repussa tai naulakossa ja niitä voi käyttää opettajan luvalla koulupäivän aikana.

    Oleskelu ja liikkuminen

    • Oppilaan tulee viettää välitunnit välituntialueella ja noudattaa välituntivalvojan antamia ohjeita.
    • Oppilas ei saa poistua koulualueelta koulupäivän aikana ilman opettajan tai muun koulun aikuisen lupaa.

    Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen

    • Jokainen oppilas huolehtii omalta osaltaan ympäristöstä sekä koulun ja koulun pihan siisteydestä.
    • Jokaisen oppilaan tulee pitää hyvää huolta koulun omaisuudesta ja oppimateriaaleista.
    • Oppilaiden tulee riisua kengät sisällä ollessa.
    • Ulkovaatteet tulee säilyttää naulakossa.

    Turvallisuus

    • Turvallisuussyistä pyörät ja potkulaudat tulee jättää niille varatuille paikoille pihalle koulupäivän ajaksi.
    • Koulu suosittelee, että 1. ja 2. luokan oppilaat eivät kulje koulumatkoja pyörällä ilman aikuista.
    • Koulun pihalla ei saa heittää lumipalloja tai kiviä.
    • Koulun käytävillä kuljetaan kävellen.

    Päihteet ja vaaralliset esineet

    • Tupakkatuotteiden, sähkösavukkeiden, alkoholin ja huumeiden hallussapito ja käyttö on kiellettyä.
    • Kouluun ei saa tuoda teräaseita, tulentekovälineitä tai muita vaarallisia taikka toisen tai omaisuuden vahingoittamiseen suunniteltuja esineitä.

    Energiajuomat, virvoitusjuomat, makeiset ja muut herkut

    • Eväitä saa syödä opettajan luvalla opettajan kertomana aikana ja opettajan osoittamassa paikassa.
    • Purkkaa ei saa syödä oppitunnilla.
    • Kouluun ei suositella tuotavaksi energiajuomia, limsoja, karkkeja, suklaata tai sipsejä.
    1. Kasvatukselliset toimet, kurinpitokeinot, turvaamistoimet ja muut seuraamukset 
    • Suositusten noudattamatta jättämisestä voidaan keskustella oppilaan kanssa ja olla yhteydessä huoltajaan.
    • Jos oppilas käyttäytyy epäasiallisesti, hänet voidaan määrätä kasvatuskeskusteluun. Mikäli epäasiallinen käyttäytyminen jatkuu keskustelun jälkeen tai se on vakavampaa, voidaan oppilas määrätä jälki-istuntoon. Mikäli tämänkään jälkeen käytös ei muutu tai se on vakavaa, voidaan oppilaalle antaa kirjallinen varoitus. Oppilas voidaan myös erottaa määräaikaisesti, mikäli oppilaan käytös on erittäin vakavaa.
    • Jos oppilas häiritsee opetusta tai koulun muuta tilaisuutta, hänet voidaan määrätä poistumaan tilasta. Jos häirintä on kohtuutonta tai oppilas uhkaa toisten turvallisuutta, voidaan hänen opetuksensa evätä jäljellä olevan sekä seuraavan työpäivän ajaksi.
    • Kielletty esine tai aine tai sellainen esine tai aine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista, voidaan ottaa haltuun tai tarkastaa oppilaan tavarat, oppilaan hallinnassa olevat koulun säilytystilat ja päällisin puolin hänen vaatteensa, sellaisen kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta, jos tällaisen esineen tai aineen hallussa pito on ilmeistä ja oppilas pyynnöstä huolimatta kieltäytyy niitä luovuttamasta tai ei luotettavasti osoita, ettei hänen hallussaan niitä ole.
    • Kotitehtävien laiminlyönnistä voi seurata tehtävien teettäminen työpäivän jälkeen.
    • Oppilas voidaan määrätä puhdistamaan tai uudelleen järjestämään hänen tahallaan tai huolimattomuuttaan likaaman tai epäjärjestykseen saattaman koulun omaisuuden (siivousvelvoite).
    1. Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
    • Puhelinta tai muuta mobiililaitetta ei saa käyttää oppitunnin aikana lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimiseen taikka rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon tai apuvälineenä.
    • Myös ruokailussa, juhlissa ja muissa tilaisuuksissa puhelimen käyttö on kielletty.
    • Puhelimet ja muut mobiililaitteet säilytetään koulupäivän aikana oppilaan laukussa.
    • Puhelimet ja muut mobiililaitteet pidetään häiriöttömässä tilassa.
    • Puhelinta tai muuta mobiililaitetta ei saa käyttää toisen henkilön kuvaamiseen tai videoimiseen ilman opettajan ja kuvattavan henkilön lupaa.
    1. Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen

    Järjestyssäännöt ovat nähtävissä koulun kotisivuilla sekä ilmoitustaululla. Järjestyssäännöt käsitellään oppilaiden kanssa lukuvuosittain ja niistä tiedotetaan huoltajia. Järjestyssäännöt tarkistetaan säännöllisesti.

    Nämä järjestyssäännöt on laadittu yhdessä koko koulun henkilöstön, oppilaiden ja huoltajien kanssa. Koko koulun henkilöstö ja oppilaat sitoutuvat noudattamaan näitä järjestyssääntöjä ja edistämään yhdessä turvallista ja viihtyisää koulupäivää. Huoltajat tukevat koulun oppilaiden koulun järjestyssääntöjen noudattamista ja turvallista ja viihtyisää koulupäivää.

    Nämä järjestyssäännöt ovat voimassa 1.8.2025.

    Koulun arkipäivään liittyviä käytänteitä

    Koulukuljetus

    Tuusulan peruskoulun ala-asteen 1.–2. luokan oppilaille myönnetään koulukuljetus matkan rasittavuuden perusteella, mikäli koulumatka on yli 3 kilometriä. Matkat mitataan kunnan toimesta. 3.–6. luokan oppilaille kuljetus myönnetään, jos matka on yli 5 kilometriä. Kuljetus myönnetään myös, jos koulumatka on todettu vaaralliseksi tai oppilaalla on lääkärinlausunto sairaudesta tai tapaturmasta, joka edellyttää kuljetusta.

    Kuljetus tapahtuu HSL:n bussilla silloin, kun sen aikataulut sopivat koulun alkamis- ja päättymisaikoihin ja muussa tapauksessa taksilla. Paijalan kuljetusoppilaille on lähetetty tiedot taksien kuljetusaikatauluista Wilman kautta. Bussien aikataulut löytyvät HSL:n nettisivuilta.

    HSL:n bussikortti on voimassa lukuvuoden ajan. Oppilaan huoltajan on huolehdittava kesän aikana kortin lataamisesta Hyrylän kirjaston yhteydessä sijaitsevan TuusInfon toimipisteessä.

    Ilmoita poissaoloista viipymättä

    Sairauspoissaoloista tulee ilmoittaa viipymättä luokanopettajalle Wilma-ilmoituksella. Sairaan lapsen paikka on kotona, jossa hänelle on myös taattava riittävä toipumisaika sairauden jälkeen.

    Oppilaan sairaudesta tai muusta syystä johtuva yllättäen tullut poissaolo ilmoitetaan Wilman kautta. Wilman kautta voidaan myös anoa ylimääräistä vapaata, jos sellainen on tarpeen. Tämä tapahtuu Wilman hakemukset ja päätökset -välilehden kautta. Luokanopettaja voi myöntää vapaata enintään kolme vuorokautta. Tätä pidemmät loma-anomukset osoitetaan rehtorille. Rehtorin oppilaalle myöntämästä lomasta ei kulje automaattisesti tietoa luokanopettajalle. Huoltaja onkin velvollinen välittämään tiedon lapselleen myönnetystä lomasta tämän opettajalle.

    Oppilas on velvollinen opiskelemaan hänelle myönnetyn ylimääräisen vapaan aikana. Opettaja ei anna ylimääräiselle lomalle tarkkaa listaa tehtävistä, vaan hän voi esimerkiksi kertoa aiheet, joita koulussa tänä aikana opiskellaan. Mikäli suinkin on mahdollista kannattaa perheen lomareissut pyrkiä tekemään koulujen loma-aikoina, sillä poissaolot tuovat aina omat haasteensa lapsen koulutyöhön.

    Oppilaan ollessa poissa koulusta tulee oppilaan itse selvittää poissaolon aikana koulussa tehdyt koti- ja koulutehtävät esimerkiksi luokkakaverilta kysymällä. Taksilla kulkevan oppilaan tulee muistaa ilmoittaa poissaolostaan myös taksille. Lisäksi A2-kieltä opiskelevien oppilaiden tulee informoida kieltenopettajaa poissaolosta, jotta heitä ei odoteta tunneille turhaan.

    Liikuntatuntien käytänteitä

    • Jos liikuntatunti on päivän päätteeksi, oppilas voi valita, käykö hän pesulla koulussa vai kotona.
    • Liikuntatunneilla käytetään eri vaatteita kuin muuna koulupäivänä.
    • Sekä ulko- että sisäliikunnan jälkeen koulu suosittelee suihkussa käyntiä, mutta vähimmäisvaatimus on, että oppilas pesee kainalot, jalat, kasvot ja kädet.

    Koulun saatto- ja noutoliikenne

    Koulun ympäristössä on aika vilkasta autoliikennettä koulun alkamis- ja päättymisaikoina. Tämä muodostuu oppilaita saattavista ja noutavista vanhemmista, koulutakseista sekä välillä myös kirjastoautosta.

    Turvallisuus- ja sujuvuussyistä pyydämme huomioimaan seuraavat asiat:

    1.) Oppilaiden kunnon ja terveyden kannalta on syytä suosia koulumatkan taittamista kävellen tai pyörällä. 1.–2.-luokkalaisten kohdalla koulu suosittelee kävelemistä

    2.) Koulun yläparkkipaikalle on merkitty erikseen paikkoja saattoliikenteelle. Pysäytä lasta kouluun tuodessasi tai sieltä noutaessasi autosi sinne. Parkkipaikan ja alapihan välinen rinne ei ole saattoliikenteen käytettävissä, koska tähän parkkeeraavat myös taksit ja kirjastoauto! Muodostuu turvallisuusriski, jos lapset joutuvat puikkelehtimaan rinteessä autojen välissä. 

    Koulun oppitunnit ja välitunnit

    kello 8.15–9.00 oppitunti
    kello 9.00–9.45 oppitunti

    kello 9.45–10.15 välitunti
    kello 10.15–11.00 oppitunti, ruokailu omalla vuorolla
    kello 11.15–12.00 oppitunti, ruokailu omalla vuorolla

    kello 12.00–12.30 välitunti
    kello 12.30–13.15 oppitunti
    kello 13.15–14.00 oppitunti

    kello 14.00–14.15 välitunti
    kello 14.15–15.00 oppitunti

    Koulujen työ- ja loma-ajat

    Iltapäiväkerho

    Paijalan koululla toimii koululaisten iltapäiväkerho kello 12−16.30. Kerhossa on yleensä 2−5 ohjaajaa.

    Tuusulan kunnan iltapäiväkerhojen toiminnasta ja hakuprosessista löytyy tietoa iltapäiväkerhotoiminnan sivulta.

    Kiusaamisen ehkäisy ja selvittely

    Käytämme Paijalassa kiusaamisen ehkäisemiseen ja kiusaamistilanteiden hoitoon KivaKoulu-menetelmää. Oleellinen asia kiusaamisen ehkäisyssä on tunnetaitojen harjoitteleminen oppilaiden kanssa. Tämä toteutuu Paijalassa jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoaiheisilla oppitunneilla. Sosiaalisten taitojen (tunne- ja vuorovaikutustaidot) harjoittelulla tuetaan oppilaita sekä ehkäisemään konfliktitilanteita että ratkaisemaan niitä rakentavasti. 

    Olennaista on myös pitää huolta luokkien ja koko koulun myönteisestä ilmapiiristä sekä siitä, että oppilaat tietävät koulun säännöt ja seuraamukset. Kun koulussa on turvallinen ja myönteinen ilmapiiri, ei kiusaamiselle jää tilaa. Paijalassa toteutamme myös ProKoulu-toimintamallia, jonka ydin on koulun toimintakulttuurin selkiyttäminen ja hyvän, toisia huomioivan käyttäytymisen edistäminen myönteistä palautetta hyödyntämällä.

    Kiusaamisepäilyn ilmetessä harkitaan, onko kyse yksittäisestä tilanteesta, joka on esimerkiksi luokanopettajan itsensä hoidettavissa vai onko syytä viedä asia koulumme Kiva-tiimille. Jälkimmäisessä tapauksessa opettaja täyttää seulontalomakkeen ja toimittaa sen kahdelle tätä tehtävää hoitavaa opettajallemme. Kynnys asian viemisessä Kiva-käsittelyyn pidetään matalana! Seulontalomakkeen saatuaan Kiva-tiimi ryhtyy käymään keskusteluja kiusaamiseen osallistuneiden oppilaiden kanssa erikseen ja yhdessä. Keskusteluissa sovitaan toimintatapa, joka takaa tilanteen rauhoittumisen ja kiusaamisen lakkaamisen. Menetelmä pitää sisällään myös seurannan, jotta varmistetaan, että muutos on pysyvä. Kiva-tiimin käsittelystä/selvittelyprosessista ollaan aina yhteydessä kaikkien osapuolten huoltajiin. Tutustu Kiusaamisselvittelyn tarkempaan kaavaan(siirryt toiseen palveluun).

    Puutumme koulussa kaikkiin tietoomme tulleisiin oppilaiden välisiin riita- ja tappelutilanteisiin. Lievemmissä tapauksissa riittää asian keskustelu ja sopiminen osapuolten välillä. Vakavammissa uhkailu- tai väkivaltatapauksissa käytetään kurinpito- ja rangaistuskeinoja. Tarvittaessa asioita käsitellään oppilashuollossa sekä toimitaan yhteistyössä lastensuojelun ja/tai poliisin kanssa.

    Oppilaamme vastaavat kaksi kertaa lukuvuodessa seulontakyselyihin, joilla kartoitetaan mahdollisia kiusaamistilanteita. Näiden lisäksi KivaKoulu-organisaatio toteuttaa oman kyselynsä kerran vuodessa. KivaKoulu-kyselyjen tulokset osoittavat kiusaamista kokeneiden oppilaiden kiusaamisen loppuneen tai ainakin vähentyneen merkittävästi, kun he ovat kertoneet asiasta koulun aikuiselle. On siis erittäin tärkeää, että koulussa saadaan tietää kiusaamisesta!  

    ProKoulu

    Sivuja päivitetään.

    Oppilaan tukeminen

    Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä näiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Oppilashuoltotyötä koordinoi koulussa oppilashuoltoryhmä, jonka toiminnasta vastaa rehtori.

    Oppilashuoltoryhmän toiminta jakaantuu kolmeen osaan: yhteisöllinen ja yksilöllinen oppilashuolto, jotka määritellään oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa sekä pedagoginen tuki, jonka toiminta perustuu perusopetuslakiin.

    Paijalassa oppilashuoltoryhmän kokousaika on parittomien viikkojen keskiviikkoisin kello 14.15–15.45. Oppilashuoltoryhmän vakiokokoonpano on rehtori (puheenjohtaja), koulukuraattori, koulupsykologi, kouluterveydenhoitaja, erityisopettaja ja koululaisen perhetyöntekijä. Kokoontumisissa käsitellään yhteisöllisiä ja pedagogisia sekä tarvittaessa yksilöllisiä asioita.

    Yhteisöllinen oppilashuolto koskee koko kouluyhteisöä ja sen hyvinvointia. Kokouksissa käsitellään esim. koulun toimintatapoja, kyselyiden tuloksia sekä luokkien asioita oppilasryhmän hyvinvoinnin näkökulmasta.

    Yksilöllinen oppilashuoltoryhmä (laissa ”monialainen asiantuntijaryhmä”) kokoontuu aina ennakkoon huoltajan ja oppilaan kanssa sovitusti. Yksilöllisen oppilashuoltoryhmän kutsuu kokoon se henkilö, jolla huoli oppilaasta on herännyt, eli usein luokanopettaja. 

    Pedagogisen tuen ryhmän kokoukset käsittelevät esimerkiksi oppilaan tuen tason siirtoja sekä pedagogisiin järjestelyihin liittyviä asioita. 

    Kouluterveydenhuolto

    Kouluterveydenhuolto tukee lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä sekä pyrkii myötävaikuttamaan siihen, että lasten ja nuorten arvot ja asenteet kehittyvät terveyttä edistävään suuntaan. Terveystarkastuksia tehdään oppilaille vuosittain ja terveydenseurantakäyntejä tarpeen mukaan. Tarvittaessa terveydenhoitaja auttaa akuutisti kesken koulupäivän sairastuneita oppilaita ja antaa ensiapua tapaturmissa. Varsinainen sairaanhoito ei kuitenkaan kuulu kouluterveydenhuoltoon, vaan hoidetaan terveysasemalla.

    Kouluterveydenhoitaja Päivi Virta:
    Yhteydenotot Wilman kautta tai sähköpostitse paivi.virta@keusote.fi tai puhelimitse numerosta 050 497 0039

    Alakoululaisten hammashoito

    Kaikille 1., 3. ja 5. luokan oppilaille tehdään suun terveystarkastus sekä hoitosuunnitelma PopUp -hammashoitolassa koululla. PopUp -tarkastusten jälkeen oppilaille järjestetään terveydenedistämistuokio pienryhmissä. Tuokion aiheena on hampaiden omahoito.

    Tämän lisäksi oppilaita kutsutaan suun terveystarkastuksiin yksilöllisen tarpeen mukaan hammashoitolaan.

    Jos lapsi tarvitsee hoitoa, koti saa tiedon hoitoajasta. Jatkohoidot tehdään aina hammashoitolassa. Vanhemmat vastaavat lapsen kuljetuksesta hammashoitolaan.

    Hammaslääkäripäivystys

    Hammaslääkäripäivystys kiireellistä hoitoa tarvitseville (esimerkiksi tapaturma, särky) toimii ajanvarauksella ja edellyttää aina yhteydenottoa suun terveydenhuollon keskitettyyn ajanvaraukseen, puhelinnumero 019 226 0700.

    Kouluruokailu ja oppilaiden erityisruokavaliot

    Vastuu erityisruokavalion ilmoittamisesta on oppilaan vanhemmilla. Otathan yhteyttä koulun terveydenhoitajaan (yhteystiedot kohdassa Kouluterveydenhuolto), Hän välittää tiedon erityisruokavaliosta edelleen kunnan Ruokapalveluille. Huomioithan, että ruokavalio pystytään toteuttamaan kahden päivän kuluttua siitä, kun ilmoitus on saapunut koulun keittiöön.

    Koulussamme on päivittäin tarjolla myös kasvisruokavaihtoehto.

    Harrastus- ja kerhotoiminta

    Koulut järjestävät harrastus- ja kerhotoimintaa. Niistä välitetään tietoa Wilman kautta ja koulun ilmoitustaululla.

    Tutustu harrastuskalentereihin(siirryt toiseen palveluun).

    Harrastus- ja kerhotoimintaa järjestetään koulujen ja muiden toimijoiden tiloissa sekä verkossa.

    Löytötavarat

    Koulumme löytötavaroita säilytetään pääoven aulassa olevissa löytötavaralaatikoissa. Arvokkaammat löydetyt esineet, kuten esimerkiksi kellot, korut ja kännykät tuodaan opettajanhuoneeseen. Koulun henkilökunta kerää noin kerran kuukaudessa naulakkojen ympäristöön lojumaan jääneet vaatteet löytötavarapisteelle. Vaatteet kannattaa nimikoida! Jos löydetyissä vaatteissa on nimi, ne palautetaan oppilaan naulakkopaikalle.

    Oppilailla on koulun auloissa omat naulakkopaikkansa, mutta tarkoituksena ei ole, että oppilaat säilyttävät niissä tavaraa koulupäivien ulkopuolella. On syytä huomioida, että koululla on toimintaa myös koulupäivien ulkopuolella, etenkin liikuntasalissa, mutta välillä myös luokkahuoneissa.

    Löytötavarapiste tyhjennetään muutaman kerran lukuvuoden aikana vaatekeräykseen. Tästä tiedotetaan oppilaiden vanhempia noin kaksi viikkoa etukäteen, jotta he ehtivät käydä tarkastamassa löytötavarapisteen ennen tyhjennystä.