Käyttäytymisen arviointi
Jokainen opettaja arvioi kunkin oppilaan käyttäytymisen omassa oppiaineessaan. Todistuksen arvosana muodostuu eri opettajien antamien arvosanojen keskiarvosta luokanvalvojan antamaa arviointia painottaen. Erinomaista, kiitettävää ja hyvää arvosanaa (10, 9, 8) ei voi saada, jos oppilas on saanut arvosteltavalla jaksolla rangaistuksia.
Peruskoulun päättötodistukseen käyttäytymisen arvosanaa ei merkitä. Erillisen liitteen siitä saa huoltajan pyynnöstä.
Lukuvuoden alussa oppilaille selvitetään käyttäytymisen arviointikriteerit ja painotetaan hyvän käytöksen merkitystä jatko-opintojen, työelämän ja yhteiskunnan jäsenyyden kannalta.
10 Saadakseen arvosanan kymmenen oppilas
- toimii aktiivisesti koulun tavoitteiden mukaisesti
- osaa ottaa huomioon tilanteen vaatimat käyttäytymisnormit
- on luotettava ja auttavainen yhteistyökumppani.
9 Arvosana yhdeksän annetaan oppilaalle, joka
- toimii koulun tavoitteiden mukaisesti
- on ystävällinen, huomaavainen ja auttavainen
- hänen koulutyönsä on säännöllistä ja täsmällistä.
8 Arvosana kahdeksan annetaan asiallisesti käyttäytyvälle oppilaalle, joka
- toimii koulun tavoitteiden mukaisesti
- huolehtii hyvin työvälineistään ja tehtävistään
- ei ole saanut rangaistuksia.
7 Arvosanan seitsemän saa oppilas, jonka
- käytöksessä on puutteita ja joita hän pyrkii korjaamaan
- oppilaalla on voinut olla pieniä rikkeitä tai harkitsematonta puhetapaa oppilastovereita tai henkilökuntaa kohtaan
- tehtävien laiminlyöntejä tai oppilas on tupakoinut koulupäivän aikana.
6 Arvosanan ollessa kuusi koulutyössä on runsaasti huomautettavaa
- oppilas käy koulua epäsäännöllisesti tai
- käyttäytyminen häiritsee työrauhaa tai
- oppilas on saanut rangaistuksia eikä välitä käytöksessään olevista puutteista.
5 Arvosana viisi annetaan oppilaalle, joka
- käy koulua hyvin epäsäännöllisesti tai
- rikkoo räikeästi koulun sääntöjä tai on vilpillinen
- tai on käytökseltään uhkaava tai väkivaltainen.
4 Arvosana neljä annetaan oppilaalle, johon
- koulun kurinpitokeinot eivät vaikuta.