Hyvinvointityötä tehdään laajasti koulujen arjessa

29.05.2024

Hyvinvointityötä tehdään Tuusulan koulujen arjessa monella tapaa.  

Positiivisen palautteen antaminen niin oppilaille kuin opettajille on tärkeää. Huolta aiheuttavissa tilanteissa otetaan koteihin yhteyttä matalalla kynnyksellä. Hyvinvointityö koostuu keskeisiltä osiltaan myös opiskeluhuollon ja koulujen saumattomasta yhteistyöstä sekä toimivista yhteisöllisen työn rakenteista, kertoo opetuspäällikkö Markus Torvinen esimerkkejä tavoista.  
 
Oppilaille hyvinvointia tuovat mahdollisuudet vaikuttaa oman koulun toimintaan, esimerkiksi oppilaskuntatoiminnan kautta. Liikkumiseen panostaminen, ProKoulu- sekä muut toimintamallit toimivat osana kouluarkea ja jäsentävät yhteistä toimintakulttuuria.  

Kouluterveyskysely viitoittaa hyvinvointityön tavoitteita 

Tuusulassa on pohdittu vuoden 2023 kouluterveyskyselyn pohjalta keinoja parantaa entisestään oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointia.  

Keskeistä on lisätä lasten ja nuorten osallisuutta ottamalla oppilaat ja opiskelijat mukaan koulutyön suunnitteluun ikätaso ja valmiudet huomioiden. Kuuleminen ja aidot kohtaamisen hetket lisäävät luottamusta on tärkeää, että lapsi ja nuori voi puhua avoimesti aikuiselle mieltään askarruttavista asioista ja kokea tulleensa kohdatuksi omana itsenään, mainitsee Torvinen.  

Opettaja ja opiskelija kuvataiteen tunnilla
Osallisuutta lisätään ottamalla oppilaat ja opiskelijat mukaan koulutyön suunnitteluun. Positiivisen palautteen antaminen on tärkeää arjen keskellä.
 
Koulupäiviin virtaa antavat riittävän pitkät yöunet, monipuolinen aamupala ja koululounas. Niiden merkityksestä keskustellaan säännöllisesti sekä oppilaiden että huoltajien kanssa. Myös huolta aiheuttavat ilmiöt otetaan vakavasti ja oppilaiden poissaoloja seurataan aktiivisesti niin koulujen kuin koko kunnan tasolla.  
 
Liikunta ja harrastaminen ovat tärkeitä lapsille ja nuorille. Koulupäivien yhteydessä on mahdollisuus osallistua koulujen maksuttomaan harrastus- ja kerhotoimintaan. Pienemmille oppilaille järjestetään mahdollisuuksien mukaan myös aamukerhoja myöhäisempien kouluaamujen helpottamiseksi. 

Yksi Tuusulan Lapsiystävällinen kunta -työn keskeisistä tulevista tavoitteista on tarjota lapsille ja nuorille saavutettavammat harrastus- ja vapaa-ajanviettomahdollisuudet. Tavoite on lasten ja nuorten itse valitsema ja heille erityisen tärkeä, kertoo Tuusulan Lapsiystävällinen kunta -työn koordinaattori Katja Elo.  
 
Tuusulan kouluissa käytössä oleva ProKoulu-malli on tuonut kouluille yhtenäisempiä toimintakulttuureja. Mallin tavoitteena on vahvistaa ala- ja yläkouluikäisten oppilaiden positiivista käyttäytymistä, ja sen positiiviset vaikutukset ovatkin jo nähtävissä Tuusulassa. 

– Malli on luonteva tapa toteuttaa perusopetuksen opetussuunnitelmaa, yhteisöllistä opiskeluhuoltoa ja käyttäytymiseen kohdennettua kolmiportaista tukea, kuvailee Torvinen mallin hyötyjä.  
 
Yläkouluissa ja lukion toimipisteissä työskentelevät kouluvalmentajat ja koulunuorisotyö ovat keinoja vahvistaa erityisesti nuorten hyvinvointia. Koulujen perheohjaajien tuki on arvokasta perheiden kohtaamien haasteiden hetkellä. Yhteistyötä tehdään laajasti niin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) kuin muiden toimijoiden kanssa järjestäen muun muassa Teams-tilaisuuksia huoltajille ajankohtaisista aiheista.  
 
Lisätiedot: 
Opetuspäällikkö Markus Torvinen, markus.torvinen@tuusula.fi, 040 314 3410 
Kehittämispäällikkö ja Lapsiystävällinen kunta -työn koordinaattori Katja Elo, katja.elo@tuusula.fi, 040 314 4028 

Takaisin