Hyvinvointikertomus 2023: Tuusula tukee asukkaiden hyvinvointia monin tavoin

17.06.2024 klo 20.15

Hyvinvointikertomus antaa kuvan kunnan asukkaiden hyvinvoinnista ja siitä, mitä kunta on tehnyt hyvinvoinnin tukemiseksi. Kunta vaikuttaa asukkaidensa hyvinvointiin monin tavoin. 

Tuusulan valtuusto päätti kokouksessaan 17.6.2024 hyväksyä hyvinvointikertomuksen vuodelta 2023. Kunta laatii hyvinvointikertomuksen joka vuosi, ja laajan hyvinvointikertomuksen kerran valtuustokaudessa. 

Miten tuusulalaiset voivat? 

Tuusulan hyvinvointikertomuksen mukaan suurella joukolla tuusulalaisista menee edelleen varsin hyvin, mutta pienellä joukolla entistä heikommin.  

Vuonna 2023 työllisyysnäkymät heikkenivät vuoden loppua kohden. Työttömyysaste kipusi vuoden 2022 takaisesta 6,9 prosentista 8,7 prosenttiin, ja esimerkiksi nuorisotyöttömien ja syrjäytymisvaarassa olevien määrä on kasvanut. 

Vuonna 2023 noin 7,5 prosentilla kotitalousväestöstä oli suuria vaikeuksia tai vaikeuksia kattaa tuloillaan tavanomaiset menot. Lasten pienituloisuusaste on kasvanut, ja nuorista yhä suurempi joukko kokee perheensä taloudellisen tilanteen kohtalaiseksi tai tätä heikommaksi. Toimeentulotukea saavien lukumäärä on Tuusulassa lievästi lisääntynyt. 

Terve Suomi -kyselyn perusteella työikäisten koettu elämänlaatu ja onnellisuus sekä unen määrä ovat laskussa ja psyykkisen kuormittuneisuuden kokemus kasvussa. Ikäihmisten kokemus omasta terveydestä ja hyvinvoinnista on parantunut.  

Kouluterveyskyselyn 2023 mukaan suuri osa lapsista ja nuorista voi hyvin. Lapset ja nuoret kuitenkin jakautuvat niihin, jotka voivat hyvin ja niihin, jotka herättävät huolta. Kouluterveyskysely paljastaa esimerkiksi, että sähkösavukkeiden käyttö ja kokeilu ovat yleistyneet. Yhä useampia alakouluikäinen kertoo kohtaavansa koulukiusaamista. Erityisesti 8.−9.-luokkalaisilla tytöillä on saman ikäisiä poikia enemmän yksinäisyyden kokemusta, huonompi keskusteluyhteys vanhempien kanssa, matalampi tyytyväisyys elämään sekä lisääntynyttä sosiaalista ahdistuneisuutta. 

Miten Tuusula edistää asukkaidensa hyvinvointia? 

Kunnan tehtäviin kuuluu kuntalaisten hyvinvoinnin edistäminen. Se tapahtuu yhteistyössä hyvinvointialueen, alueen muiden kuntien, kolmannen sektorin ja asukkaiden kanssa.  

Tuusulan palveluissa on panostettu eri asukasryhmien hyvän arjen tukemiseen monin tavoin. Hyvinvointia tuotetaan kaikille ikäryhmille muun muassa turvallisilla ja terveellisillä asuinympäristöillä, opetuksessa ja varhaiskasvatuksessa, kulttuuripalveluiden tarjonnalla sekä liikunta- ja vapaa-aikapalveluilla. Hyvinvointia edistävät myös kuntalaisten osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuudet, osallisuuden kokemukset ja yhteisöllisyyden tunne.  

Esimerkkejä kunnan työstä: 

  • Tuusulassa on panostettu perheohjaajiin ja kehitetty lapsille tarjottavaa tukea konsultoivien erityisopettajien ja kieli- ja kulttuuriopettajien työnä. Varhaiskasvatuksen avoimessa ja maksuttomassa perhetoiminnassa on vuoden 2023 aikana ollut tarjolla vanhemmuuden tukea yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa. 
  • Oppilaiden osallisuutta lisättiin koulutyössä esimerkiksi oppilastiimien ja oppilaskuntatyön kautta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen pilottiin osallistui lukuvuoden 2022–2023 aikana yhteensä 7 koulua. Lasten ja nuorten maksuton harrastustoiminta, Harrastamisen Tuusulan malli, on laajentunut ja monipuolistunut. Perusopetuksen koulut ovat mukana ProKoulu-toiminnassa. Kouluvalmentajien läsnäolo koulun arjessa on todettu vaikuttavaksi tavaksi edistää koulun yhteisöllistä toimintakulttuuria. Koulun perheohjaajat vetävät CoolKids-toimintamallia. 
  • Nuorisotilatyössä on tuettu nuorten sosiaalisia suhteita ja yhteisöllisyyttä. Nuorten pariin on jalkauduttu aktiivisesti. Nuoria on kohdattu myös kouluarjessa, jossa nuorisotyön roolia on vahvistettu. “Buustia arkeen” -ryhmähyvinvointivalmennuskonsepti ja Olkkari-toiminta käynnistyivät. 
  • Liikuntapalvelut on tuottanut monipuolisia mahdollisuuksia vapaa-ajan viettoon kaikenikäisille kuntalaisille. Uimahallin käyttöaste on korkea, ja talviuintipaikkoja on lisätty. Liikkumisen edellytyksiin on muutenkin panostettu paljon, ja kunnan ylläpitämät ulkoilu- ja liikuntapaikat keräsivät runsaasti kävijöitä ympäri Tuusulaa. 
  • Kaikille avoin kulttuuritarjonta on vahvistunut muun muassa Kaiku-kortin käyttöönoton, toisen asteen kulttuurikasvatussuunnitelman sekä Monion avautumisen myötä. Tuusulan Opiston ja kirjaston kävijämäärät ovat nousseet.  
  • Ikäihmisten kasvava määrä on huomioitu kunnan palveluissa ja kehittämistyössä. Kuntaan laadittiin ikäystävällinen asuinkonsepti, ja ensimmäinen ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen kohde on valmistunut. Asumisneuvojaan voi tukeutua erilaisissa asumisen asioissa. Ikääntyneille tarjotaan monipuolista, ohjattua liikuntaa kaikissa kuntakeskuksissa, ja kulttuuripalveluissa on erityisesti ikääntyneille suunnattuja kokonaisuuksia. Ikäihmisten toimintakykyä, sosiaalista kanssakäymistä ja kohtaamisia edistävät myös esimerkiksi olohuonetoiminta, Hyvän Tuulen Tuvat sekä eri yhdistysten järjestämä toiminta. 
  • Kunnan eri palveluissa on kehitetty mahdollisuuksia ja tilaisuuksia kaikkien kuntalaisten kuulemiselle, osallisuudelle ja vaikuttamiselle. Esimerkkeinä tästä ovat muun muassa lasten ja nuorten laaja kuuleminen osana Lapsiystävällinen kunta -alkukartoitusta, kehittämisverkostot, ruokakasvatusryhmät, osallisuusoppitunnit, kirjaston demokratiahanke, avointen dialogien järjestäminen sekä maahanmuuttajapalveluiden yhteistyö järjestökentän ja maahanmuuttajien kanssa. Kunnassa myös toimivat aktiiviset nuorisovaltuusto, vammaisneuvosto, ikäihmisten neuvosto sekä lapsi- ja perheasiainneuvosto. Alueelliset kehittämisverkostot tuovat osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuudet lähelle kaikkia kuntalaisia. 

Yhteistyö Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen Keusoten kanssa on hyvinvointikertomuksen mukaan käynnistynyt varsin sujuvasti, ja tuottanut onnistuneita toimintamalleja. Näihin kuuluvat esimerkiksi lastensuojelun matalan kynnyksen Messii-toimintamalli ja Lasten ja nuorten mielenterveyden portaat. Keusoten nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjaus on ollut tavattavissa Ohjaamon tiloissa viikoittain. 

 

Lisätiedot: 

Hyvinvointikertomus 2023

Kehittämispäällikkö Katja Elo, katja.elo@tuusula.fi, 040 314 4028 
Hyvinvointikoordinaattori Annukka Luoderanta, annukka.luoderanta@tuusula.fi, 040 314 3035 

Takaisin