Tuusula uudistaa oppimisympäristöjä kuntalaisia osallistaen – Kuntalaisten kanssa tehty käsikirja oppimisympäristöjen suunnitteluun julkistettiin 30.10.2019

31.10.2019 klo 10.25

Iloisen oppimisen Tuusula on juuri valmistunut käsikirja, joka antaa suuntaviivat oppimisympäristöjen suunnittelulle tuusulalaisissa kouluissa ja varhaiskasvatuksessa. Käsikirja julkaistiin 30.10.2019.

Iloisen oppimisen Tuusula on valmistunut kuntalaisia osallistavassa prosessissa. Käsikirjan laatimiseen osallistui palveluverkon ohjausryhmän lisäksi uusien rakentuvien oppimisympäristöjen henkilöstöä varhaiskasvatuksesta (Hyökkälän, Kievarin, Mattilan ja Mikkolan varhaiskasvatusyksiköistä) ja perusopetuksesta (Hyökkälän, Hyrylän, Kirkonkylän Mikkolan, Riihikallion, Ruotsinkylän ja Vaunukankaan kouluilta), sivistyksen toimialueen hallintoa, asiantuntijoita ruokapalveluista, tilapalveluista ja kaavoituksesta sekä oppilaita, huoltajia ja muita kuntalaisia.

Yhteinen työ käynnistyi valtuuston 12.11.2018 hyväksymän palveluverkkosuunnitelman laatukriteerien, periaatteiden ja linjausten tarkentamiseksi.

– Tuusulan kunnan palveluverkkoa kehitetään monesta syystä: osa kouluista ja varhaiskasvatusyksiköistä ynnä muista kunnan tiloista ei enää sijaitse tarkoituksenmukaisissa paikoissa väestön sijoittumiseen nähden. Tilalliset ratkaisut saattavat myös olla oppimisen näkökulmasta katsottuna vanhentuneita. Kehittäminen on myös välttämätöntä kunnan talouden, kiinteistöjen kunnon ja sisäilmaongelmien takia, toteaa sivistysjohtaja Virpi Lehmusvaara.  

Käsikirjaa varten työskenneltiin tammi-toukokuussa 2019 yhdeksässä työpajassa, joista viisi järjestettiin Aalto-yliopistossa ja neljä Tuusulassa. Käsikirjassa hyödynnettiin myös syksyllä 2018 oppimisympäristöilloissa saatua materiaalia.

Tavoitteena oli luoda Tuusulan oma malli ja kriteerit oppimisympäristösuunnittelulle. Iloisen oppimisen Tuusulan malli auttaa sekä uusien että jo olemassa olevien oppimisympäristöjen kehittämisessä.

– Käsikirja pitää sisällään pedagogisen suunnittelun lähtökohdat, rakentamisen laatukriteerit sekä eri toimintojen erityistarpeet. Tulevaisuuden oppimisympäristöillä mahdollistetaan Tuusulan keskeisten opetus-, kasvatus-, kulttuuri- ja liikuntapalvelujen yhteiset toimintamahdollisuudet kestävästi ja taloudellisesti, kertoo sivistyksen toimialueen kehittämispäällikkö Tiina Simons.

– Kokonaisuuksiksi kootut palvelut luovat kaikille kuntalaisille uudenlaisia elinikäisen oppimisen, liikkumisen ja vapaa-ajan mahdollisuuksia. Tilojen yhteis- ja rinnakkaiskäyttö tekee tilankäytöstä tehokkaampaa. Tavoitteena on monipuolinen ja virikkeellinen oppimis- ja kasvuympäristö yhdessä tilakäytön tehokkuuden kanssa, sanoo opetuspäällikkö Markus Torvinen.

– Iloisen oppimisen Tuusula -käsikirjasta on suurta hyötyä myös luottamushenkilöille. Suurin osa meistä on oppinut ja kasvanut perinteisessä kouluympäristössä. Nyt olemme muutosvaiheessa myös oppimisen tilojen suhteen. Käsikirja opastaa meitä tulevaisuuteen, toteaa apulaispormestari Jussi Salonen.

Iloisen oppimisen Tuusula- käsikirjan täydentää kunkin uuden oppimisympäristön Talo-kirjat, joissa kuvataan yksikkökohtaisesti talon toiminnan erityispiirteet ja käytänteet.

 

Lisätiedot:

Sivistyksen toimialueen kehittämispäällikkö Tiina Simons, 040 314 3403, tiina.simons@tuusula.fi

Iloisen oppimisen Tuusula -käsikirja

Takaisin