Tuusulan bussikatoksiin esille vanhoja valokuvia

05.08.2020 klo 11.50

Tuusulan bussikatoksiin on tulossa esille vanhoja valokuvia Tuusulasta ja tekstimuotoisia katsauksia paikalliseen historiaan. Ensimmäinen kunnostettu bussikatos löytyy Paijalan koulun vierestä. Paijalan tuunatussa katoksessa on esillä suuri kuva Paijalan koulusta oppilaineen vuodelta 1930. Katoksessa on lisäksi kuvia oppilaista ja Anttilan tilakeskuksesta.  Valokuvat ovat peräisin Tuusulan museon kokoelmista. Yhteensä valokuvin ehostettuja bussikatoksia tulee olemaan parisenkymmentä.

− Tavoitteemme on saada kuluneisiin, harmaisiin bussikatoksiin uutta ilmettä. Nykyasussaan bussikatosten vaneri on harmaan haalistunutta ja mainosten kirjavoittamaa. Katokset kunnostamalla haluamme jättää esimerkiksi nyt Tuusulassa käyville asuntomessuvieraille mukavan kuvan paikkakunnastamme. Olemme puuhanneet katosten kunnostusta talkoovoimin, hyvässä yhteistyössä kunnan työntekijöiden ja ELY:n kanssa, kertoo apulaispormestari Jussi Salonen.

Tuusulassa on yhteensä noin 180 bussikatosta, joista Uudenmaan ELY:n vastuulla ovat maantieverkossa olevat noin 150 bussikatosta.

− Alkuvaiheessa ajatuksena on ollut ehostaa noin kymmenen kunnan vastuulla katuverkossa olevaa bussikatosta. Näiden lisäksi olemme saaneet työluvan ELY:n vastuulla Hyrylässä oleville 23 bussikatokselle, joiden ulkoasua määrittävät tiukemmat ohjeet. Nyt toivomme kuntalaisilta mielipiteitä ja kehitysehdotuksia Paijalan ”pilottikatoksesta”, Salonen sanoo.

”Pilottikatos” löytyy nyt Paijalan koulun läheltä, kuvataidekoulun aiemmin ehostaman bussikatoksen kohdalta tien vastakkaiselta puolelta. Tuusulan lasten ja nuorten kuvataidekoulun oppilaat suunnittelivat ja toteuttivat lukuvuoden 2017−2018 aikana Hyrylän alueella sijaitseviin viiteen bussikatokseen kiinnitettävät suurikokoiset maalaukset.

− Asukkaat ovat säännöllisesti nostaneet bussikatosten kunnostamisen esiin muun muassa kuntalaisilloissa ja osallistuvassa budjetoinnissa. Nyt tähän toiveeseen pystytään osin vastaamaan, jos löytyy innokkaita talkoolaisia, sillä materiaalikustannuksia voidaan kattaa syksyllä käynnistyvän osallistuvan budjetoinnin lisäksi nyt myös uudella hybridi-rahoituksella,  iloitsee yhteisömanageri Katja Repo.  

Yhden bussikatoksen hankinnan ja uusimistyön kustannus siihen liittyvine katutöineen on suuruusluokkaa 10 000−15 000 euroa. Nyt pilotoitavan ehostuksen materiaalikustannus on arviolta 600 euroa katosta kohden. Päälle tulevat suunnittelu- ja valmistelukustannukset sekä talkootyö, mikä edellyttää asian toteuttamisesta innostuneita asukkaita. Kunnostus tehdään tulostetuilla alumiinilevyillä, joihin mainosten kiinnittäminen on kiellettyä. Kohteiksi valittujen 23 maantiekatosten osalta ELY maksaa puolet katosten kunnostamisen aiheuttamista kustannuksista, kunta puolet. Lähes kaikki bussikatokset ovat jokelalaisen Vuorenteko Oy:n (Jouko Vuori) 1980-luvulla tekemiä.

Palautetta pilottikatoksesta voi antaa kunnan asiakaspalvelu TuusInfoon: tuusinfo@tuusula.fi, 09 8718 3070

Hybridirahoituksessa yhdistetään joukkorahoitusta ja kunnan osuutta: Lisätietoja hybridirahoituksesta: www.mesenaatti.me/tuusula.  

 

Lisätietoja:

Jussi Salonen, apulaispormestari, 040 314 3102 ja 0400 450 810

Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, 040 314 3569

Katja Repo yhteisömanageri puh 030 314 3048

Jaana Koskenranta, museoamanuenssi, 040 314 3460

 

Takaisin