Keusote tiedottaa: Virka-ajan ulkopuolinen puhelinpalvelu siirtyy Päivystysavulle 16.1.2023 alkaen
02.01.2023 klo 13.20
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen Keusoten lääkärien ja hoitajien vastaanottojen keskitetty puhelinpalvelu (p. 019 226 0505) on avoinna 16.1.2023 alkaen ma–pe klo 8.00–16.00. Muina aikoina asukkaita palvelee kiireellisessä hoidossa Päivystysapu (p. 116 117).
Muutoksen tavoitteena on selkeyttää virka-ajan ulkopuolista puhelinasiointia. Päivystysapu on sairaanhoitopiirien järjestämä neuvonta- ja ohjauspalvelu. Päivystysavun puheluihin vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset.
Päivystysapu palvelee maksutta kiireellisessä hoidossa. Soita Päivystysapuun ilta- ja yöaikaan (klo 16.00–8.00) sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä aina ennen päivystykseen hakeutumista.
Puhelimessa ammattilainen tekee sinulle hoidon tarpeen arvion ja kiireellinen hoitosi toteutetaan joko etä- tai läsnävastaanottona. Jos hoitosi vaatii läsnävastaanotolla käyntiä, sinut ohjataan joko Keusoten Akuuttiin (ma–pe klo 16.00–20.00, la–su klo 8.00–20.00) tai Hyvinkään sairaalan yhteispäivystykseen (aina auki). Jos tilanteeseesi riittää itsehoito, saat hoito-ohjeet puhelimessa. Kiireettömissä asioissa odotathan oman terveysasemasi avautumista.
Kiireellisen hoidon tilanne
- Edellyttää kiireellisen hoidon tarpeen arvion ja mahdollisesti hoitoa.
- Hoito ei voi odottaa virka-aikaista palvelua.
- Ei ole välitöntä hengenvaaraa.
Hätätilanne
- Jos kyseessä on henkeä uhkaava hätätilanne, soita suoraan hätänumeroon 112.
- Henkeä uhkaavia tilanteita ovat esimerkiksi kova rintakipu, äkillinen hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet ja kouristelu.
Päivystysavun tekstipalvelu
Päivystysavun maksuton tekstipalvelu on tarkoitettu vain henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista, koska palvelussa käsitellään henkilökohtaisia terveystietoja. Tekstipalveluun osoitteeseen https://116117.fi pääset tästä linkistä (valitse palvelussa ensin paikkakunta, linkin tekstipalvelun chattiin löydät sen jälkeen sivun alalaidasta). Tätä linkkiä klikkaamalla pääset katsomaan Youtube-videon, jossa kerrotaan viittomakielellä tekstipalvelusta.
Toimi näin, kun tarvitset kiireellistä tai kiireetöntä hoitoa 16.1. alkaen
Sähköinen asiointi
- Omaolo-palvelu: Asioi aina ensisijaisesti täyttämällä oirearvio Omaolossa. Palveluun osoitteessa www.omaolo.fi pääset tästä linkistä. Näin voit selvittää, millaista apua asiasi vaatii ja jättää tarvittaessa yhteydenottopyynnön terveysasemalle.
- Sähköinen yhteydenotto hoitovastaavaan: Ota yhteyttä omaan hoitovastaavaasi kiireettömissä asioissa ensisijaisesti sähköisessä asiointipalvelussa, jonne pääset tästä linkistä.
Puhelinasiointi
- Arkisin ma–pe klo 8.00–16.00: Soita omalle hoitovastaavallesi. Hoitovastaavien yhteystiedot pääset etsimään tästä linkistä. Jos sinulla ei ole vielä hoitovastaavaa etkä voi käyttää tämän linkin takaa löytyvää Omaolo-palvelua, soita keskitettyyn puhelinpalveluumme, p. 019 226 0505.
- Muina aikoina: Soita kiireellisissä asioissa Päivystysapuun, p. 116 117. Kiireettömissä asioissa odota terveysasemien aukeamista.
Asiointi paikan päällä
- Hyvin kiireellisissä asioissa, joissa et ole saanut yhteyttä hoitohenkilökuntaan Omaolon kautta tai puhelimitse, voit saapua suoraan paikan päälle.
- Arkisin ma–pe klo 8.00–16.00: Saavu terveysasemalle. Tarkista mahdolliset poikkeukset palveluissa terveysasemakohtaisista tiedoista, jotka löytyvät tästä linkistä.
- Muina aikoina: Saavu Keusoten Akuuttiin Järvenpään JUSTiin (ma–pe klo 16.00–20.00, la–su sekä arkipyhinä klo 8.00–20.00, os. Lääkärinkuja 1, Järvenpää) tai Hyvinkään sairaalan yhteispäivystykseen (aina auki, os. Sairaalakatu 1, A-rakennus, 1. krs).
Henkeä uhkaavat hätätilanteet: soita 112.