Vaikuttaminen kannattaa – Kirkonkylän koulun oppilaiden ehdotus koripallon pelaamismahdollisuuksien lisäämisestä toteutui
28.09.2022
Tuusulan Kirkonkylän koulun oppilaat tuntevat vaikuttamiskeinot, nimittäin keväällä kunnan johdolle luovutettu adressi on johtanut kesän aikana koulun välituntialueen uudistuksiin. Kirkonkylän koulu, joka toimii väliaikaisissa tiloissaan ja sijainnissaan Kirkonkylän kampuksen rakentamisen ajan, on saanut useampia uusia välituntien viettomahdollisuuksia.
Kirkonkylän koulu toimii tällä hetkellä paviljonkirakennuksissa Tuusulanjärven ranta- ja peltomaisemissa Tuusulan kunnantalon kupeessa. Varsinaiset koulun tilat ovat rakenteilla muutaman sadan metrin päähän koulun alkuperäiselle sijainnille Järvenpääntien ja Tuusulantien risteykseen. Toiminnan uudessa Kirkonkylän kampuksessa on määrä käynnistyä syyslukukauden 2024 alkaessa. Kirkonkylän koulun lisäksi kampukselle sijoittuu päiväkoti, esiopetusta ja Tuusulan ruotsinkielinen opetus.
Koripalloteline vaikuttamiskeinoja käyttäen
Kirkonkylän koulun viime lukuvuoden 5. luokkalaiset kävivät yhteiskuntaopin tunnilla läpi vaikuttamisen mahdollisuuksia, kuten adressin tekemistä. Uusia oppien innoittamana oppilaat totesivat, että koulun pihalla ei ollut riittävästi pelimahdollisuuksia ja, että asialle pitäisi tehdä jotain.
– Pidämme yhdessä koriksen peluusta. Porukalla päätettiin, että kokeillaan kerätä adressi koriskentän puolesta. Pyysimme ensin vain luokkakavereilta allekirjoituksia, mutta meidät yllätti se, että adressi lähti kiertämään välitunnilla ja nimiä alkoi tulla paljon. Myös monet opettajat allekirjoittivat adressin. Emme vielä tässä kohtaa ajatelleet, että adressi johtaa oikeasti koriskentän saamiseen, kertovat adressin ideoijina toimineet nykyiset 6. luokkalaiset Eetu Pekkala, Elias Anttila, Eemeli Seppänen, Samuel Vartiovaara ja Sampo Tuomisto.
Kuvassa koripallokentän ideoijat (vasemmalta oikealle) Elias Anttila, Eetu Pekkala, Samuel Vartiovaara, Eemeli Seppänen ja Sampo Tuomisto yhdellä uusista koulun välituntialueista.
– Kun adressiin tuli hirveästi nimiä, päätimme viedä sen oppilaskunnan hallituksen edustajille. Sattumalta kouluun oli tulossa käymään pormestari Kalle Ikkelä ja kansliapäällikkö Virpi Sailas. Oppilaskunnan edustajat kävivät ojentamassa adressin heille opehuoneessa. Kesäloman jälkeen koulun pihalla odotti yllätys, kun koriskenttä oli käyty pystyttämässä, jatkavat pojat hymyissä suin.
Syyslukukauden alkaessa ovat koripallotelineet pelialueineen ja lisäksi muut kesän aikana rakentuneet välituntialueet, kuten GaGa Ball -kenttä, olleet innokkaiden pelaajien käytössä.
– Tapauksesta jäi hyvä mieli ja olo, että aina kannattaa yrittää, kannustavat pojat vaikuttamaan asioihin.
Vaikuttamismahdollisuuksia Kirkonkylän koululla
Kirkonkylän koululla on ollut aktiivista oppilaiden vaikuttamistoimintaa jo kauan. Koululla on vaikuttanut aktiivinen oppilaskuntatoiminta ja lisäksi syksystä 2019 lähtien eri aihepiireihin keskittyviä Vaikuttajat-oppilastiimejä. Vaikuttajat-tiimit syntyivät #Uuttakoulua-hankkeen antina osana Kirkonkylän koulun omaa kehittämisprojektia. Useamman kunnan yhteisessä hankkeessa eri kouluilla kehitettyjen mallien tavoitteena oli lisätä lasten ja nuorten osallisuutta ja mahdollisuuksia kehittää oman koulunsa toimintaa. Mallit on nyt jalkautettu osaksi koulujen toimintaa.
Kirkonkylän koulussa toimii tällä hetkellä seuraavat oppilastiimit; Kestävän kehityksen oppilastiimi, Viihtyisä Kirkkis -oppilastiimi, Digitiimi ja Ruokailutiimi. Tiimit ovat syntyneet oppilaiden ehdotusten ja mielenkiinnon pohjalta. Tiimejä luotsaavat opettajat puolestaan toimivat oppilaiden tukena antaen heille riittävät puitteet toiminnalle ja aikaa suunnitteluun. Oppilastiimeihin osallistuminen on vapaaehtoista, ja kokoukset järjestetään koulupäivän jälkeen kerran kuussa. Toimintaa järjestetään koulupäivien aikana sekä oppitunneilla että välitunneilla, ja oppilaiden vaikuttamis- ja toimintamahdollisuudet näkyvät koulun arjessa päivittäin. Jokaiselle tiimille on annettu pieni budjetti suunnitelmien toteuttamiseen.
– Oppilastiimien toiminta on viime vuosina vahvistunut koulun toiminnan arvostetuksi, kantavaksi rakenteeksi. Vaikuttajien toiminta on osa demokratiakasvatusta, ja tavoitteena on harjoitella ja oppia erilaisia taitoja, joiden avulla voi muun muassa vaikuttaa omaan ja muiden hyvinvointiin, kertoo Kirkonkylän koulun rehtori Katja Nieminen.
Vaikuttajat pääsivät jälleen haastavimman korona-ajan jälkeen tammikuussa 2022 tositoimiin koulun palattua yhteisiin tiloihin nykyiselle sijainnilleen Kotorannankujalle. Keväällä koululla toteutettiin oppilastiimien toimesta Ideakahvila-tapahtuma, jossa jokaisella koulun oppilaalla oli mahdollisuus kertoa ajatuksiaan koulun toiminnan kehittämiseksi. Koulupäiviinsä oppilaat toivoivat erityisesti lisää erilaisia pelejä, liikkuvia tunteja, kädentaitoja ja retkeilyä esimerkiksi kestävän kehityksen merkeissä, vaikkapa roskia keräten.
– Oppilaiden toiveita koulun pihalle, kuten GaGa Ball -kenttä, jalkapallokenttä ja nyt viimeisimpänä myös koripallokorit, on huomioitu ja toteutunut ilahduttavasti. Peli- ja leikkivälineitä koskevat toiveet on huomioitu Liikkuva koulu -tiimissä. 5.-6. luokkalaiset hoitavat välitunneilla liikuntavälinelainaamoa, josta oppilaat saavat käyttöönsä peli- ja liikuntavälineitä lainauskorttia vastaan. Oppilaskunnan hallitus valmistelee parhaillaan Kaveripenkkiä välitunneille, jotta jokainen voi löytää välitunnille kaverin. Koulupäivien aikana on ollut harrastepäivä, jolloin oppilaat saivat esitellä ja kertoa omista harrastuksistaan. Välitunneilla on Liikkuvia välitunteja, piirustusvälkkiä ja lukuvälkkiä. Kotorannan maisemissa on järjestetty paljon retkiä lähiympäristöön, ja kestävän kehityksen tiimi on tehnyt roskakävelyitä, joiden päätteeksi on nautittu nuotiopaikan antimista Fjällbon rannassa, listaa Nieminen Kirkonkylän koulun oppilaille tarjolla olevia mahdollisuuksia.
Monet mahdollisuuksista on toteutettu juurikin oppilaiden ehdotuksista – vaikuttaminen siis kannattaa.
Demokratian oppitunneilla syvennetään vaikuttamiskeinojen hyödyntämismahdollisuuksia
Kirkonkylän koulun silloiset kuudesluokkalaiset toimivat myös viime keväänä Tuusulan osallisuustiimin järjestämien demokratian oppituntien pilotoijina tutustuen tuntien aikana laajemmin lasten ja nuorten vaikuttamismahdollisuuksiin Tuusulassa.
Oppitunneilla ideoitiin esimerkiksi, miten juuri Kirkonkylän koulun oppilaat voisivat parantaa omaa kouluympäristöään sekä lisätä hyvinvointiaan ja jaksamistaan koulupäivien aikana. Lisäksi tunneilla käytiin läpi Tuusulassa käytössä olevia vaikuttamiskanavia ja -tapoja, esimerkiksi osallistuvaa budjetointia. Ideoinnissa hyödynnettiin Tuusulassa käytössä olevaa Innoduel-verkkosovellusta, jonka avulla voidaan tehdä ehdotuksia tai kannattaa jo tehtyjä. Sovelluksen avulla on muun muassa kysytty niin Kirkonkylän kampuksen tulevilta käyttäjiltä kuin asukkailtakin ehdotuksia kampuksen tulevasta nimestä.
Lisätiedot Kirkonkylän koulun oppilaiden vaikuttamismahdollisuuksista:
rehtori Katja Nieminen, 040 314 2227, katja.nieminen@tuusula.fi