Konstverken på Tusby träsk campus andas en stimulerande och inspirerande atmosfär – konsten som en del av den lokala kulturen
30.09.2024
Teija-Tuulia Aholas verkshelhet Avartuu och Maailmaan
Teija-Tuulia Ahola har skapat två verk: Avartuu och Maailmaan. Verket Avartuu utgör en del av campusets bullermur och det är skapat i grafisk betong. Ahola har ordnat bokstäverna som barnen och skoleleverna ritat i olika mönster, som bildar ett spetsliknande mönster bestående av cirklar på murens yta. Detta symboliserar lärandeprocessen, där lärandet sker lite i taget och mindre bitar läggs ihop till större helheter och nya systematiska tankar. Verket hänvisar också till skolans betydelse som en plats för lärandet, där barnen växer med hjälp av språket och orden.
Verket Maailmaan i sin tur består av halvklot av stål, som kan ses som speglar för uppväxten. De symboliserar också skolelevernas växande mot en ny värld som öppnas för dem via lärandet. Ahola understryker att bokstäver och ord är som nycklar till nya världar och att lärandet inte bara öppnar en dörr till världen utanför, utan också till barnets inre värld. Hennes verk firar glädjen i lärandet och rätten till undervisning, och förmedlar samtidigt ett budskap om hur skolbarnen genom sina egna ord och tankar kommer att påverka i världen.
Kim Simonssons Koululainen
Kim Simonssons verk Koululainen är en bronsskulptur som hälsar alla som kommer till skolan. Skulpturens hand formar stödtecknet för ordet ”lära sig”. På så sätt skapar Simonssons skulptur en utmärkt fortsättning på innebörden i Aholas verk Maailmaan som framhäver glädjen i lärandet. Simonssons verk föreställer ett ungefär nioårigt barn som har en ryggsäck på ryggen och böcker under armen. En rörande detalj är kaninen som håller Skoleleven sällskap på fundamentet.
I Simonssons verk har konstnären avsiktligt höjt upp barnet på ett högt fundament, för att framhäva barnets ställning i samhället. På samma gång kommenterar verket historiska skulpturer, som oftast har satt stormän på en piedestal – nu står en skolelev, ett barn till vem som helst och ett hopp för framtiden på piedestalen.
Oona Tikkaojas kollektiva konstverk Olin täällä / Jag var här
Oona Tikkaoja har genomfört det kollektiva konstverket Olin täällä / Jag var här tillsammans med daghemsbarn och skolbarn. Verket består av små figurer och föremål som barnen har format och av vilka man gjutit reliefer i brons som sedan placerats utomhus och inomhus på campuset. Verket består av sammanlagt 112 delar. Verket kan också upplevas digitalt med hjälp av en kartapplikation som presenterar barnens berättelser om skulpturerna: www.olintaalla.fi. I applikationen finns också spelbaserade uppgifter om verken.
Tikkaojas verk vill stödja uppkomsten av den nya skolgemenskapen och stärka gemenskapsandan med hjälp av konst. Barnen har haft en central roll i skapandet av konstverken och verket lyfter fram deras tankar och kreativitet.
Konst i offentliga miljöer berikar omgivningen, föder samtal och ger platsen en unik identitet. De nya verken är en fortsättning på Tusbys historiska konstnärliga traditioner, samtidigt som de föder en ny konstnärlig dialog i området. På samma gång skapar verken en visuellt stimulerande och kreativ atmosfär i skolmiljön, som stöder barnens och ungdomarnas utveckling och skapar trivsel för campusets många användare.
Ytterligare information:
Intendent Minna Tuominen, Tusby konstmuseum, minna.tuominen@tuusula.fi, 040 314 3459
Lue myös suomeksi.