Tuusulan opetuspalveluiden lukuvuosiarviointi 2023–2024: Luonnon ja toisten kunnioittaminen keskiössä  

04.11.2024

Tuusulan kunnan esiopetusryhmät, peruskoulut, koululaisten iltapäiväkerhot ja lukion toimipisteet arvioivat vuosittain tavoitteidensa toteutumista. Lukuvuoden alussa yksiköissä laadittavia suunnitelmia arvioidaan ja tarkennetaan koko lukuvuoden ajan lasten ja nuorten tarpeet ja kiinnostuksen kohteet huomioiden. Keväällä suunnitelmia arvioidaan laajempana kokonaisuutena, ja niistä tehtävät arvioinnit toimivat pohjana tuleville lukuvuosille.
 
Lukuvuotta 2023–2024 koskevat lukuvuosiarvioinnit on käsitelty elo-lokakuussa 2024 kasvatus- ja sivistyslautakunnassa. 

Luontosuhde ja osallisuus keskeisinä painopisteinä esiopetuksessa

Tuusulan esiopetuksessa yhteisinä painopisteinä oli toimintakautena 2023–2024 kokopäiväpedagogiikka ja lapsen osallisuus vertaisryhmässä. Kokopäiväpedagogiikassa painotettiin erityisesti ruokakasvatusta sekä luontopedagogiikan vahvistamista.  
 
Esioppilaat liikkuivat luonnossa monipuolisesti sekä oppivat paljon vuoden aikana sen mahdollisuuksista. Lapset pääsivät tutustumaan esimerkiksi maanviljelijän ammattiin ja miten ruoka lopulta päätyy lautasellemme. Ruokailutilanteet nostettiin keskiöön ja kestävän elämätavan opettelu oli osa esiopetuksen arkea.  
 
Lapsen osallisuudesta vertaisryhmässä tarkasteltiin erityisesti leikkiä. Lasten osallisuutta vahvistettiin muun muassa lasten kokouksilla, äänestyksillä ja erilaisilla projektityöskentelyillä sekä lasten toiveiden näkyväksi tekemisellä. Myös kaveri- ja tunnetaidot olivat tärkeitä esiopetuksen sisältöjä. 

Esiopetuksen huoltajakyselyn antia 

Esiopetukseen suunnattu jokavuotinen asiakaskysely toteutettiin keväällä 2024. Kyselyssä selvitettiin huoltajien näkemyksiä palveluun ohjautumisesta ja esiopetuksen aloittamisesta, yhteistyöstä esiopetuksessa, lapsen osallisuudesta esiopetuksessa sekä lapsi osana ryhmää.  
 
Tulokset olivat kokonaisuudessaan erittäin hyvät. Erityisen tyytyväisiä huoltajat olivat, että lapsella oli kavereita esiopetuksessa, lasta ohjattiin itsestä huolehtimisen taitojen äärelle sekä kokemus, että lapsi on tervetullut esiopetukseen. Kaveritaidot, itsestä huolehtimisen taidot sekä kokemus kuulumisesta joukkoon ovat tärkeimpiä asioita niin varhaiskasvatuksessa kuin esiopetuksessa.  

Kestävä kehitys punaisena lankana kouluilla 

Peruskoulujen yhteisenä kehittämiskohteena lukuvuonna 2023–2024 oli Agenda 2030 ja kestävä tulevaisuus. Yksiköissä toteutettiin suunnitelman mukaisesti Tuusulan Agenda 2030 -portaiden sisältöjä. Lisäksi toteutettiin monia eri hankerahoituksella toteutettuja toimintoja, kuten koulujen harrastus- ja kerhotoimintaa.  

Lisäksi koulut olivat valinneet lukuvuoden aikana toteutettavaksi sivistyksen toimialueen kehittämissuunnitelmasta kahdesta kolmeen kehittämiskohdetta. Kehittämissuunnitelmassa on seitsemän osa-aluetta: oppiminen ja hyvinvointi, henkilöstön osaaminen, kestävä tulevaisuus, digitaaliset palvelut, laatu ja arviointi, osallisuus ja kumppanuudet sekä johtaminen. Kukin koulu arvioi osaltaan, miten valitut kehittämiskohteet ovat edenneet.  
 
Yleisesti ottaen kodin ja koulun yhteistyö on sujunut hyvin. Kasvava haaste kuitenkin usealla koululla näyttää olevan se, ettei huoltajia saada mukaan aktiiviseen koti-koulutoimintaan. Monikulttuurisuuden lisääntyessä niin koulujen kuin opetuksen järjestäjän on kehitettävä tiedottamista. Lukuvuosi 2023–2024 oli onnistunut kokonaisuus, ja Tuusulan koulujen henkilöstön laadukas työ, yhdessä palveluverkon edistämisen kanssa, pitivät kunnan hyvin vetovoimaisena lapsiperheille. 

Perusopetuksen huoltajakyselyä ei toteutettu lukuvuoden 2023–2024 aikana. Seuraava kysely on tuloillaan keväällä 2025. Kysely toteutetaan suunnitelman mukaisesti joka toinen vuosi. 
 
Koululaisten iltapäivätoiminnan yhteinen teema oli sama kuin perusopetuksen puolella eli Agenda 2030 -teema. Kerhoissa painotettiin lisäksi yksiköiden omia teemoja ja kehittämiskohteita. Kerhoissa järjestettiin muun muassa liikenneviikko, yhteisöllisiä ryhmäteoksia, kestävään kehitykseen perehtymisen lomassa kierrätysaskartelua, retkiä lähiluontoon, erilaisia juhla-aiheisia tapahtumia sekä monenlaista toimintaa lasten ehdoilla ja toiveiden mukaisesti.  

Vetovoima lisääntyi lukion toimipisteissä

Tuusulan lukion kolmen toimipisteen lukuvuosi sujui hyvin. Ikäluokan kasvu ja elokuussa 2023 ovensa avanneen Monion vetovoima lisäsivät Tuusulan lukion hakijamääriä. Lukuvuoden aikana valmistui 185 ylioppilasta.  

Lukiokoulutuksen lukuvuoden 2023–2024 tavoitteet toteutuivat pääosin suunnitellusti, osan tavoitteiden jatkuessa myös kuluvana lukuvuotena. Istumajärjestykset, kiitollisuusseinät, hyvinvointiaamupalat ja palautekyselyt ja niiden pohjalta tehdyt toimenpiteet ovat vahvistaneet kouluyhteisöjä kaikissa toimipisteissä. Hyrylässä rakennettiin Monioon siirtymisen myötä uutta toimintakulttuuria yhdessä muiden toimijoiden kanssa.  

Opiskelijaedustajat opekokouksissa ja yhteisöllisessä opiskeluhuollossa olivat oleellisia yhteisöllisyyden vahvistamisessa. Myös tiimitoiminta jatkui aktiivisena kaikissa toimipisteissä. Yhteisöllisen opiskeluhuollon vahvistamisen ja kehittämisen sekä kansainvälisyystoiminnan hankkeita jatkettiin.  

Osaamista oppeja jakamalla 

Opetus- ja ohjaajahenkilöstön osaamisen vahvistumista tapahtui koulutusten kautta sekä oman yksikön tai ammattiryhmän osaamista ja hyviä käytäntöjä jakamalla sekä erilaisissa pedagogisissa rakenteissa.  

Perusopetuksen lukuvuoden pääasiallinen koulutustapahtuma oli 2.3.2024 Moniossa järjestetty Oppimisen Foorumi 2024. Sinne osallistui yli 500 opetushenkilöstön jäsentä. Luentojen, messuesittelyjen ja pajojen painopisteet olivat uudet lukutaidot (digitaidot), arviointi ja pedagogiset ratkaisut, osallisuus ja hyvinvointi sekä kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus.  

Lisätiedot: 
Esiopetus: 
Varhaiskasvatuspäällikkö Hannamari Vänni, hannamari.vanni@tuusula.fi, 040 314 3328 
Perusopetus, koululaisten iltapäivätoiminta ja lukiokoulutus: 
Vs. opetuspäällikkö Jyrki Aronen, jyrki.aronen@tuusula.fi, 040 314 4273 

Takaisin