Tuusulan uimahallin asiakastyytyväisyyskyselyn 2024 tulokset: Uimahalli koetaan turvallisena paikkana
26.02.2025
Tuusulan uimahalli kysyi asiakkailtaan uimahallin palveluista ja viihtyvyydestä joulukuussa 2024. Teemana kyselyssä oli esteettömyys ja yhdenvertaisuus uimahallipalveluissa.
Uimahallin asiakaskysely toteutettiin verkkokyselynä 12.12.–31.12.2024 ja kyselyyn oli mahdollista vastata myös paikan päällä uimahallissa. Kyselyyn vastasi 452 Tuusulan uimahallin asiakasta. Kyselyyn vastattiin nimettömästi. Kyselyn vastauksia hyödynnetään uimahallipalveluiden kehittämisessä.
Yhdenvertaisuuskysymysten vuoksi vastaajilta kysyttiin taustatiedoissa myös esteettömyystietoja. Selvisi, että 27 %:lla vastaajista oli jokin vamma tai pitkäaikaissairaus ja 8 %:lla jokin muu syy esteettömyydelle (esimerkiksi ADHD, autismi, hahmotus- tai oppimisvaikeus, hajusteherkkyys). Johonkin vähemmistöön (esimerkiksi vähemmistöuskonto, kulttuuri, kieli, ihonväri, seksuaalivähemmistö, mielenterveys tai muu) ilmoitti kuuluvansa 11 % vastaajista. Yli kolmannesta (36 %) vastaajista siis koskettaa esteettömyysasiat omakohtaisesti. Erityisesti näitä vastauksia tarkastellaan, kun kehitetään yhdenvertaisuutta ja esteettömyyttä uimahallipalveluissa.
Tuusulan uimahalli koettiin viihtyisänä ja turvallisena paikkana
Uimahallia pidetään viihtyisänä ja ennen kaikkea turvallisena paikkana. 98 % vastaajista koki olonsa uimahallipalveluissa ja uimahallin tiloissa turvalliseksi. Uimahallin asiakaspalveluun oltiin myös pääosin tyytyväisiä. Uimahallikäynti näyttää olevan valtaosalle hyvää mieltä tuottava kokemus, sillä 93 % vastaajista kertoo lähtevänsä uimahallista hyvällä mielellä.
Kun kysyttiin, millainen on unelmien uimahallisi, korostui vastauksissa uimahallin puhtauden ja siisteyden merkitys sekä viihtyisyys. Uimahallilta toivottiin viihtyisää ympäristöä, rauhallista ilmapiiriä ja mukavaa valaistusta. Myös monipuoliset palvelut ja tilat tulivat vahvasti esille. Avoimissa vastauksissa toivottiin monipuolisia allastyyppejä, kuten terapia-allas, lapsille suunnattuja altaita ja kylmäaltaita sekä ystävällistä asiakaspalvelua sekä laadukkaita kahvilapalveluita. Esteettömyys eri käyttäjäryhmille oli vastauksissa keskeistä, samoin hyvä sijainti ja helppo saavutettavuus. Ilahduttavaa, oli, että monissa vastauksissa Tuusulan uimahallia pidettiin jo unelmien uimahallina esimerkiksi siisteyden ja viihtyvyyden puolesta.
Ohjattuun liikuntaan osallistuneet ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun
Kyselyssä kysyttiin uimahallin ohjatusta liikunnasta lisäkysymyksiä niiltä, jotka vastasivat osallistuneensa uimahallin ohjatuille tunneille. 92 % ohjattuun liikuntaan osallistuneista vastaajista kertoi olevansa tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen ohjatun liikunnan palveluihin. 97 % ohjattuun liikuntaan osallistuneista myös koki olonsa turvallisena ohjatun liikunnan tunneilla.
Turvalliseksi ohjatun liikunnan koki myös erityisryhmään ja vähemmistöön kuuluvat tai jonkin vamman omaavat: 95 % vastasi kokevansa olonsa hyväksytyksi ja turvalliseksi ohjatun liikunnan tunneilla. Valtaosa koki, että ohjaaja oli huomioinut omat erityistarpeensa ohjatun liikunnan tunneilla, mutta 10 % koki, että kaipaisi vielä yksilöllisempää ohjausta oman erityistarpeen vuoksi.
Uimahallin tiloihin on tulossa parannuksia peruskorjauksen myötä myös esteettömyyteen
Uimahallin tiloihin ja niiden esteettömyyteen oltiin jo melko tyytyväisiä, mutta joihinkin yksittäisiin tiloihin ja yksityiskohtiin toivottiin parannuksia. Suurimpina haasteina esteettömyydelle koettiin sisääntulo sekä ajoittainen ruuhka uimahallissa. Positiivinen havainto oli, että ne, jotka vastasivat omaavansa sairauden tai vamman, olivat myös valtaosin tyytyväisiä tilojen esteettömyyteen. Uimahallin tilojen toimivuuteen ja esteettömyyteen tehdään entisestään parannuksia uimahallissa huhtikuussa 2025 alkavassa peruskorjauksessa. Esimerkiksi juuri sisääntuloon ja kassa-alueelle tehdään parannuksia sisääntulon sujuvoittamiseksi.
Miten pitää huolta omasta liikkumisesta, kun uimahalli sulkeutuu peruskorjauksen ajaksi?
Kun kysyttiin uimahallin asiakkaiden suunnitelmia peruskorjauksen aikaiseen liikkumiseen, valtaosa (62 %) kertoi aikovansa suunnata naapurikuntien uimahalliin. Myös lenkkeily, pyöräily, hiihto ja muut omaehtoisen liikkumisen muodot olivat suunnitelmissa kunnon ylläpitämiseksi yli puolella vastaajista. Avoimissa vastauksissa toivottiin erityisuimaranneketta naapurikuntiin uimahallin peruskorjauksen ajaksi sekä mahdollisia korvaavia ohjattuja liikuntatunteja, kun uimahallissa liikuntatunteja ei voida remontin aikana järjestää.
Myös Tuusulan uimahallista ostetuilla 10-kerran uinnin sarjarannekkeilla pääsee uimaan Keravan ja Järvenpään uimahalleihin, sillä 10-kerran uinnin sarjarannekkeet ovat ylikunnallisia. Keravan ja Järvenpään uimahallit myöntävät erityisuimarannekkeita kaupunkien omien kriteerien mukaisesti myös tuusulalaisille uimahallin peruskorjauksen ajaksi. Ohjeet erityisuimakortin hakemiseen löytyy Uimahallin peruskorjausinfosta. Muutoin voi ostaa mihin vain uimahalliin hinnaston mukaisen rannekkeen, oli minkä kunnan asukas hyvänsä.
Tuusulan uimahallin ja kuntosalin sarja- ja kausirannekkeiden voimassaoloaikoja jatketaan peruskorjauksesta aiheutuvan sulun verran. Pidennykset rannekkeisiin tehdään, kun uimahalli avautuu remontin jälkeen.
Ohjattua liikuntaa järjestetään uimahallin peruskorjauksen ajan Hyrylässä urheilukeskuksessa sekä Jokelassa ja Kellokoskella. Senioreiden vesivoimisteluja puolestaan järjestetään Järvenpään ja Keravan uimahalleissa. Ajankohtaisia tietoa korvaavista ohjatuista tunneista ja muista palveluista löytyy uimahallin peruskorjausinfosta.
Uimahallin asiakaskyselyn yhteydessä oli arvonta, johon osallistuneiden kesken arvottiin 10-kerran uintirannekkeita. Rannekkeet käyvät myös Keravan ja Järvenpään uimahalleissa. Rannekkeiden voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti.
Siirry lukemaan uimahallin asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset.
Lisätiedot:
Uimahallin esimies Pasi-Jussi Hyytinen, 040 314 3495, pasi-jussi.hyytinen@tuusula.fi