Tuusulan rakennusvalvonnan palvelukysely toi esiin arvokkaita näkemyksiä palvelun laadun kehittämiseksi
07.03.2025
Tuusulan rakennusvalvonta kysyi yhdessä Tuusulan veden kanssa vuoden 2024 lopussa asiakkailtaan palveluiden laadusta. Edellisen kerran rakennusvalvonnan palvalutasokysely toteutettiin vuonna 2021. Saatua palautetta tullaan hyödyntämään palveluiden laadun kehittämisessä.
Kysely oli kohdistettu vuosina 2022-06/2024 rakennusluvan saaneille. Yhteensä 100 henkilöä vastasi kyselyyn. Pääosassa vastaajien rakennushankkeissa oli kyse uuden pientalon rakentamisesta. Vastaajista reilut 50 % oli rakentamassa ensimmäistä kertaa ja suurin osa rakentajista asui rakentamisen alkaessa Tuusulassa. Vastaajista 60 % oli hankkinut rakennuspaikan/tontin yksityiseltä taholta. Rakennuspaikka sijoittui 47 %:lla vastaajista Hyrylään, 12 % Jokelaan, 9 %:lla Kellokoskelle ja 32 %:lla asemakaava-alueen ulkopuolelle eli niin sanotulle haja-asutusalueelle.
Rakennusvalvonnan osalta kysely oli jaettu kolmeen osaan: teknisen palvelupisteen (asiakaspalvelu) palvelutaso, lupavalmistelun (lupapalvelut) palvelutaso ja rakentamisenaikaisen valvonnan (valvontapalvelut) palvelutaso. Kysely noudatteli melko pitkälle vuoden 2021 palvelukyselyn rakennetta. Osaa kysymyksistä oli hiukan muutettu vuoden 2024 kyselyyn. Kyselyn yhteydessä pyydettiin myös avointa palautetta toiminnan kehittämiseksi.
Teknisen palvelupisteen palvelutaso:
Kyselyn vastausten perusteella asiakkaat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä teknisen palvelupisteen toimintaan. Palvelu koettiin asiallisena ja selkeänä, mutta verrattuna edelliseen kyselyyn vuonna 2021 oli positiivinen palaute hiukan laskenut. Avoimissa palautteissa kritisoitiin muun muassa asiakaspalvelun laatua sekä nettisivujen sekavuutta. Parhaiten teknisen palvelupisteen tavoitti vastaajien mielestä lupapisteen kautta ja huonoiten paikan päällä.
Lupavalmistelun palvelutaso:
Edelliseen kyselyyn verrattuna lupavalmistelijoiden tavoitettavuus oli huomattavasti parantunut. Kyselyyn vastanneista jopa 70 % koki, että lupavalmistelija oli riittävästi tavoitettavissa. Vuoden 2021 kyselyssä vain 51 % koki lupavalmistelijan tavoitettavuuden riittävänä. Lupavalmistelun asiantuntevuus samoin kuin lupakäsittelyn nopeus olivat hiukan laskeneet vuoden 2021 kyselystä. Näihin varmasti vaikuttivat vuosien 2022 ja 2023 aikana uusien lupatarkastajien rekrytointi ja uusien henkilöiden perehdytys. Lupavalmistelussa annetut ohjeet tarvittavista muutoksista sekä täydennyksistä koki selkeinä 60 % vastaajista molempina kyselyajankohtina.
Valvontapalveluiden palvelutaso:
Suurin osa vastaajista eli 77 % koki lupaehdon mukaisen katselmusajan saamisen riittävän nopeaksi. Tosin tyytyväisyys oli laskenut vuoden 2021 kyselystä lähes 12 prosenttiyksikköä. Samanlainen tason lasku oli tapahtunut myös aloituskokouksen sisällössä, sillä vuonna 2021 vastaajien mielestä aloituskokouksessa kiinnitettiin huomiota olennaisiin asioihin noin 82 % vastaajista. Vuoden 2024 kyselyssä kysymystä oli hiukan muokattu ja vuoden 2021 kysymys oli jaettu kahteen osaa. Vastaajista koki 75 % koki, että aloituskokouksessa läpikäytiin ymmärrettävästi lupapäätös ja kirjatut lupaehdot. Piirustusten läpikäyminen riittävän perustellusti koki 72 % vastaajista. Katselmusten suorittamisen asiantuntevasti koki 77 % vastaajista, kun vuonna 2021 vastaava prosentti oli 82 %. Yleisesti oltiin kuitenkin tyytyväisiä rakentamisenaikaiseen valvontaan.
Vastaajilta saatiin parannusehdotuksia rakennusvalvonnan palveluun
Avoimissa vastauksissa annettiin niin positiivista kuin rakentavaakin palautetta. Asiakkaat nostivat esille muun muassa nettisivujen sekä ohjeistuksen selkiyttämisen. Tuusulan kunnan nettisivut ovat uusiutumassa ja rakentamislain mukaista ohjeistusta ollaan juuri laatimassa. Myös rakentamisen ja lupien osalta tutkitaan asiakasystävällistä ja selkeämpää sivurakennetta. Palautteessa on nostettu myös esille asiakaspalvelun asiantuntemus. Rakennusvalvonta on aloittanut uuden lainsäädännön (rakentamislain) tulkintojen linjauksen ja siihen liittyvän henkilöstön perehdytyksen.
Lupavalmistelun osalta esitettiin parannusehdotuksena muun muassa lupakäsittelyn nopeuttamista ja ennakointia sekä huolellista tutustumista lupahakemukseen sen vireille tultua. Näihin lakimuutos tuo osittain prosessien tarkasteluvaatimuksia, sillä vuoden 2026 alusta astuu voimaan lupakäsittelyn käsittelyaikatakuu. Sen myötä rakennusvalvonnan tulee kuluvan vuoden aikana tarkastella lupakäsittelyprosesseja siten, että tuohon lain edellyttämään määräaikaan päästään. Osittain on jo tunnistettu ennakkopalaverin tärkeys hankkeen lupavalmistelua ennen.
Palautteen perusteella kaivattiin myös enemmän ohjausta niin ennen luvan hakua kuin lupahankkeen edetessäkin sekä työmaalla. Rakentamislain tultua voimaan kasvaa ohjauksen tarve melkoisesti. Lupakynnys on lainsäädännön kautta noussut ja lupatyyppejä vähentynyt. Tämä on rakennusvalvonnassa huomioitu ja tähän varauduttu lisääntyvänä työmääränä.
Saadun palautteen hyödyntäminen
Saatua palautetta hyödynnetään palveluidemme laadun kehittämisessä siten, että pystymme parantamaan asiakkaidemme palvelukokemusta. Kehitystarpeita on tunnistettu kaikissa lupaprosessin vaiheissa, niin ohjeistuksissa kuin lupaprosessin sujuvuudessa kuin osittain myös rakentamisenaikaisen valvonnan katselmusten suorittamisessa. Osaa kehitystarpeista voidaan lähteä parantamaan heti toimintamallia muuttamalla tai tarkentamalla. Nämä kehitysehdotukset laitetaan rakennusvalvonnassa työn alle.
Rakennusvalvonta haluaa kiittää kaikkia kyselyyn osallistuneita. Yhteystietonsa jättäneiden kesken arvottiin kolme 50 euron arvoista lahjakorttia Krapille. Voittaneisiin on oltu henkilökohtaisesti yhteydessä.
Kiitos kaikille palvelukyselyyn osallistuneille ja onnea arvonnassa voittaneille!